သနားစရာ
မ်ားသတၲဝါ
တကၠသိုလ္လွေမာင္(ေရတာရွည္)
“သတၲဝါအမ်ားကို
သနားေတာ္မူရွာလြန္းလို႔တဲ့၊ ဦးစြာထြက္လာ၊ ဓမၼစၾကာ တရားေဒသနာေတာ္”
သတၲဝါမ်ားကို သနားေတာ္မူရွာလြန္းတဲ့
မဟာက႐ုဏာေတာ္ပိုင္ရွင္ ျမတ္ဘုရားအား ရွိခိုးပူေဇာ္လိုက္ ရပါ၏ဘုရား။
“ဗုေဒၶါေဗာေဓယ်ံ၊ မုေတၲာ ေမာေစယ်ံ၊
တိေဏၰာ တာေရယ်ံ”
သတၲဝါတို႔ ငါသိသလို သိေစရမယ္။ ငါ
လြတ္ေျမာက္သလို လြတ္ေျမာက္ေစရမယ္၊ သမုဒ္ပင္လယ္ ငါကူးျဖတ္သလို
ကူးျဖတ္ႏိုင္ေစရမယ္ဆိုတဲ့ အဓိ႒ာန္ ခ်က္နဲ႔ ခ်ီတက္ခဲ့ရတဲ့
ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ပါရမီခရီးၾကမ္းႀကီး ကလည္း အံ့မခန္း ခ်ီးက်ဴးၾကည္ညိဳဖြယ္ရာပါတည္း။
ျမတ္ဘုရား၏ မဟာက႐ုဏာေတာ္ဓာတ္ သတၲဝါမ်ားအေပၚ လႊမ္းပတ္စိမ့္ဝင္ပါေစသတည္း။
သတၲဝါအခ်င္း ခ်င္း သနားျခင္းက႐ုဏာတရားတို႔ တိုးပြားက်င့္သံုးႏိုင္ၾကပါေစသတည္း။
ျမတ္ဘုရား၏မဟာက႐ုဏာေတာ္ ခ်ီးက်ဴးပူေဇာ္
ေနမိရင္းမွ အေတြးေတြျဖန္႔က်က္ေနမိသည္။ ေလာက သားတို႔ၾကား ၾကင္နာသနား က႐ုဏာတရားတို႔
မည္မွ် ပြားမ်ားႏိုင္ၾကပါေလသနည္း။ သနားျခင္းကင္းမဲ့စြာ သတ္ျဖတ္ေနၾကသည္။
စစ္ပြဲေခၚသည့္ လူသတ္ပြဲေတြ ခင္းက်င္းေနၾကသည္။ သတ္သူလည္း ေသ၊
ေသသူလည္းေသရမည့္အနိစၥတရားကို ႏွလံုးမသြင္းႏိုင္ၾက။ ထိုသည္ကပင္ သနားစရာသတၲဝါ ပီသ
ပီျပင္ေနသည္။ ထိုသည္ကပင္ ဝဋ္ေကာင္ေတြ ဇာတ္သ႐ုပ္ ေဖာ္ထုတ္ျပသေန သည္။
တကယ္ေတာ့လည္း (၃၁) ဘံု က်င္လည္ကုန္ ေသာ
သတၲဝါ မွန္သမွ် သနားစရာခ်ည္းသာပါပဲ။ ဝဋ္ေကာင္ ေတြပါဆိုမွေတာ့ ဘယ္လာ
ခ်မ္းသာသုခဆိုတာ ရွိႏိုင္ေလ ေတာ့မည္နည္း။ ဝဋ္ဒုကၡ သံသရာတြင္းက မလြတ္ကင္း
ႏိုင္ၾကသူေတြ၊ ဝဋ္ေကာင္ေတြ၊ သနားစရာသတၲဝါေတြ၊ အခ်င္းခ်င္းက်ေတာ့ သနားျခင္းေတြ ကင္းေနၾကသည္။
ရက္စက္ေနၾကသည္။ ႏွိပ္စက္ေနၾကသည္။ သတ္ျဖတ္ ေနၾကသည္။ မတရားမႈေတြ ျပဳေနၾကသည္။
ဝဋ္သံသရာကို ျမင္တတ္ပါမွ သနားတတ္ျခင္း က႐ုဏာ တရားတို႔ ေပၚလာေပမည္။
ပတ္ဝန္းက်င္တစ္ခြင္တစ္ျပင္ျမင္ေလသမွ်
သနား စရာတို႔သာတည္း။ မိမဲ့ဘမဲ့တို႔ ဘဝ၊ ခိုကိုးရာမဲ့တို႔ ဘဝ၊ အႏွိပ္စက္အညႇဥ္းဆဲခံတို႔ဘဝ၊
ေလာဘေဒါသ ေမာဟ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးေတြ ေပက်ံေနသူတို႔ဘဝ၊ သနားစရာေကာင္းလွသည္။
ဘဝေလးတစ္ခု ရွင္သန္ ရပ္တည္ႏိုင္ေအာင္ ရွာၾက ေဖြၾကရသည္။ ဝိသမေလာဘေတြႏွင့္
ရွာေဖြၾကသည္။ တစ္ဦးလည္ပင္း တစ္ဦး နင္းခြ ေက်ာ္လႊားရွာေဖြ သတ္ျဖတ္ ခိုးဝွက္
လိမ္ညာဖက္ ရက္စက္ေနၾကသည္။
သနားစရာသတၲဝါမ်ားဟု ျမင္လိုက္ေသာအခါ ျပဳ
သူလည္း သနားစရာ၊ အျပဳခံရသူလည္း သနားစရာ ပါတည္း။ ဖခင္ အေလာင္းစည္သူမင္းႀကီးကို
သားေတာ္ နရသူက သတ္ျဖတ္လိုက္၏။ အသတ္ခံရသူကိုေတာ့ သနားစရာအျဖစ္ ျမင္ၾက၏။
သတ္ျဖတ္သူကိုေတာ့ သနားစရာအျဖစ္ မျမင္တတ္။ ျပဳသူအသစ္ ျဖစ္သူ အေဟာင္း။ ျပဳသူသည္လည္း
ကံတူအက်ိဳးေပး ခံရေပဦးေတာ့မည္။ လက္ငင္းလက္ေတြ႕ဘဝမွာပင္ အမႈက်ဴးလြန္ သူတို႔
ေထာင္သြင္း အက်ဥ္းခ်ထားျခင္းခံရလို႔ သနားစရာ မေကာင္းဘူးလား။
မသိမႈ ေမာဟေတြ ရစ္သိုင္းလို႔ အဝိဇၨာ
လိႈင္း ေၾကာ ေမ့ေမ်ာေနသူတို႔ရဲ႕ ဘဝကလည္း ကယ္မယ့္ သူ ေဝးလွသည္။ အသိမေတြ႕ သတိေတြ
ေမ့ေနၾကသည္။ အႏီၶဘူေတာ အယံေလာေကာ၊
ေလာကႀကီး တစ္ခုလံုး ေမွာင္အမိုက္ေတြဖံုးေနပါလား။ ပုထုဇၨေနာ ဥမၼတၲေကာ
ပုထုဇဥ္တို႔သည္ အ႐ူးအႏွမ္းမ်ားသာပါ တကား။ အ႐ူးအႏွမ္း မ်က္ကန္းလမ္းေလွ်ာက္
ေနာက္ဆံုးေတာ့လည္း အသူရကာယ္ေခ်ာက္ထဲပဲ ေမွာက္လဲ ဆံုး႐ံႈးရေတာ့မွာပါတကား။
အ႐ူးအႏွမ္းမ်က္ကန္းေတြဘဝ သနားစရာမေကာင္းဘူးလား။
ဒုကိၡတတစ္ေယာက္ကို ျမင္ရင္ သနားၾကင္နာ
တတ္ၾကတယ္။ သုခိတ သတၲဝါကေရာ သနားစရာ မေကာင္းဘူးလား။ သနားစရာ မ်ားသတၲဝါ ဆိုမွေတာ့
အားလံုးသနားစရာခ်ည္းပါပဲ။ သတၲဝါအားလံုး အပါယ္ဘံုမွစလို႔ ျဗဟၼာ့ဘံုတိုင္ေအာင္
မည္သူမဆို သနားစရာခ်ည္းပဲ။ ဘဝခႏၶာဆိုတာ ဒုကၡသစၥာပါပဲ။ ဝိညာဏ္၊ ႐ုပ္နာမ္၊ သဠာယတန၊
ဖႆ၊ ေဝဒနာဆို တဲ့ ျဖစ္ေပၚလာမႈေတြ ဒုကၡသစၥာကို ရင္ဝယ္ပိုက္ထား ၾကတာ။ ဒုကၡပါ
ဆိုတာကို သေဘာေပါက္ရင္ ခ်မ္းသာ ဘယ္မွာရွိရွာေတာ့မလဲ။ အားလံုးကို ဒုကိၡတဒုကၡ
သည္ေတြအျဖစ္ ျမင္လိုက္ေသာအခါ သနားစရာ မ်ားသတၲဝါ ျဖစ္သြားပါေလေရာ။ ဒါေၾကာင့္ သနား
ၾကင္နာျခင္းက႐ုဏာတရား ႏွလံုးသြင္းကိန္းေအာင္း တတ္ၾကရန္ အေရးႀကီးလွသည္။
သနားျခင္းႏွင့္သာ ျပည့္စံုလွ်င္ တရားရွင္ျဖစ္သြားေပၿပီ။ သနားတတ္မွ ေမတၲာ
ထားတတ္သည္။ သနားတတ္မွ မုဒိတာ ပြား တတ္သည္။ သနားတတ္မွ ဥေပကၡာတရားကိုလည္း ျမင္သည္။ ေမတၲာ က႐ုဏာ မုဒိတာ ဥေပကၡာဆိုသည့္
ျဗဟၼာစိုရ္တရား(၄)ပါးသည္ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု part ကိုသာ ရည္ညႊန္းသည္ မဟုတ္။ အားလံုး
အလံုးစံု whole ကို ရည္ညႊန္းသည္။
သနားျခင္းဆိုသည္မွာ (၃၁)ဘံုသား
အားလံုးကို ရည္ညႊန္းပါသည္။ အပါယ္(၄)ဘံုသားမ်ားမွသည္ အကၠနိ႒ဘံုက ျဗဟၼာႀကီးမ်ားအထိပင္ သနားစရာဟူ
၍ျမင္ရပါမည္။ အပါယ္ဘံုသားတိရစၦာန္မ်ားကို သနား သလို ျဗဟၼာဘံုသား
ျဗဟၼာႀကီးမ်ားသည္လည္း သနား စရာပင္။ ယေန႔ ျဗဟၼာႀကီးဆိုေပမယ့္ ေနာက္တစ္ခ်ိန္ တြင္
အပါယ္ဘံုသား ျဖစ္သြားႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျဗဟၼာ့ျပည္ တဝင္းဝင္း၊ ဝက္စားက်င္း
တ႐ႈပ္႐ႈပ္ ဆိုၾကေပသည္။
အခ်ိဳ႕ ဘာသာအယူအဆမ်ားက ၾကက္၊ ဝက္
တိရစၦာန္မ်ားကို လူသားတို႔အတြက္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ အျဖစ္ သေဘာထားကာ သတ္ျဖတ္
စားေသာက္ေနၾကသည္။ ၾကက္ကို အရွင္လတ္လတ္ လည္ပင္းလွီး ျဖတ္စားေသာက္ၾကသည္။ သတ္ျဖတ္
စားေသာက္ မည့္ ႏြားကို အလွျပင္ဆင္ အေမႊးနံ႔သာ ပက္ျဖန္း မသတ္ခင္ တသသႏွင့္
ၾကည္ညိဳေနတတ္ၾကေသး သည္။ ႏြားေတြ သတ္၊ ဆိတ္ေတြ သတ္၊ ပူေဇာ္ၾကသည္။ အသတ္ျဖတ္ခံရသည့္၊
ယဇ္ပူေဇာ္ခံရသည့္ တိရစၦာန္မ်ားကလည္း သနားစရာ။ အယူတိမ္းေစာင္း မွားယြင္းၾကသူမ်ားကလည္း
သနားစရာ။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း ဒိ႒ိ ေခၚသည့္
အယူေတြတိမ္းေစာင္း မွားယြင္းမႈသည္ ျပဳျပင္ရန္ ခဲယဥ္းလွသည္။ မိမိအယူ မွားမွန္းသိလွ်င္ေတာင္မွ စြန္႔လႊတ္ရန္
ခဲယဥ္းလွသည္။ အရွင္သာရိပုတၲရာတို႔၏ဆရာရင္း သိဥၨည္း ဆရာႀကီးသည္ မိမိအယူ
မွားမွန္းသိလည္း မစြန္႔ႏိုင္သျဖင့္ ေနာက္ဆံုး ေသြးအန္ဒုကၡေရာက္ ေသဆံုးရ သည္။
သိဥၨည္းျဖစ္စဥ္တြင္ ကိေလသာအားလံုးပါဝင္ ေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကိေလသာတရား တစ္ပါးခ်င္း
တို႔၏ ကပ္ၿငိတတ္မႈ စြမ္းအားကလည္း ႀကီးမားလွပါ ဘိ။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ မာန၊ ဒိ႒ိ၊
ဝီစိကိစၦာ၊ ထိန၊ ဥဒၵစၥ အဟိရိက အေနာတပၸ
ကိေလသာတရား (၁၀)ပါးလံုးက (ဓမၼသဂၤဏီ ပါ-ျမန္-နာ-၄၅၀/၅၅၉) သတၲဝါအမ်ားကို ကပ္တြယ္ထားၾကသည္။
အားလံုးတို႔သည္ပင္ ပူပင္ေသာကေတြႏွင့္ ရစ္ေႏွာင္ခံေနၾက ရသည္။ ရစ္ေႏွာင္မႈေၾကာင့္
ပူပင္ေသာက Where there is attachment there is worry. တဏွာံဇာယတိေသာေကာ၊
တဏွာမိခင္က ေသာက သားေကာင္ေလးမ်ားကို ေမြးဖြားသည္။
ကိေလသာေတြ ကပ္တြယ္ေနသမွ် သတၲဝါေတြ
သနားစရာေကာင္းေလပင္တည္း။ တြယ္ကပ္ၿငိစြန္းေန သည့္ ထိုကိေလသာတရားတို႔ကို
လံုးဝဥႆံုပယ္စြန္႔ေလႏိုင္မွ သနားစရာသတၲဝါမ်ားအျဖစ္မွ လြတ္ကင္း ၾကေပခ်ိမ့္မည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ကိေလသာဟူက ျမဴမွ်မက်န္ စြန္႔ပယ္ျဖတ္ေတာက္ႏိုင္ေတာ္မူထေသာ ျမတ္ဘုရား၏
ဂုဏ္ေက်းဇူးေတာ္ႀကီး မည္မွ် ႀကီးမားေလ ဘိသနည္း။ မည္မွ် ၾကည္ညိဳဖြယ္ေကာင္းလိုက္ေလ
သနည္း။
ထို႔ေၾကာင့္ ကိုယ့္မွာ
ကိေလသာတစ္စံုတစ္ရာ ဝင္လာလွ်င္ ဘုရားရွင္၏ကိေလသာကင္းစင္ပံု ဂုဏ္ ေက်းဇူးကို ျမတ္ႏိုးပူေဇာ္လိုက္ရေပမည္။
မိမိကိုယ္တြင္၊ ေဒါသဝင္က၊ ဝင္လာေဒါသ၊ မက်န္ရေအာင္၊ ေဒါသ ကင္းစင္၊ ဘုရားရွင္ကို၊
ၾကည္လင္ျမတ္ႏိုး၊ ဦးႏွိမ္ခ်ိဳး၊ ရွိခိုးပါ၏ဘုရား။ ထိုနည္းတူပင္ ကိေလသာ တစ္ပါးခ်င္း
ဝင္ေနေၾကာင္းသိသည္ႏွင့္ အထက္ပါအတိုင္း ဆင္ျခင္ ေလ့ရွိေနရပါမည္။ အေရးႀကီးသည့္
ကိေလသာတစ္ပါး ဝင္လွ်င္ဝင္ခ်င္း သိလိုက္မိဖို႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ေလာဘ မျမင္ ေဒါသမျမင္
မိုးမျမင္ ေလမျမင္ျဖစ္ေနပါက သနားစရာဘဝက လြတ္ေျမာက္ၾကမည္ မဟုတ္ေတာ့။
ဘုရားရဟႏၱာမွ လြဲ၍ က်န္သတၲဝါအမ်ား
ကိေလသာၾကား ျပားျပားဝပ္စင္း၊ ထိုသတၲဝါခပင္းတြင္ ပါဝင္၏။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို
သနားစရာျဖစ္လို႔ ျဖစ္ေနမွန္း မသိ။ အသတ္ခံရသူကိုသာ သနားေနတတ္ၿပီး သတ္သူကိုေတာ့
ေဒါသလိႈင္းပုတ္ မႈတ္ထုတ္ေနမိ၏။
တကယ္ေတာ့လည္း ျပင္ပကိုသာ သနားစရာဟု
ျမင္ေနတတ္ၾကသည္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုေတာ့ သနားစရာ ဟု မျမင္မိတတ္ၾက။ ျပင္ပအာ႐ံုတို႔သည္သာ
လႊမ္းမိုး ကဲလြန္ေနသည္ကိုက ကြ်န္ေတာ္တို႔၏အေလ့အထ သဘာဝျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္တည္း။
သူမ်ားအျပစ္ကိုသာ ျမင္တတ္ၾက၏။ ကိုယ့္အျပစ္ကိုေတာ့ မျမင္တတ္။ မျမင္မိ။
‘ကိုယ့္ကိုယ္ကိုသာ၊ သနားၾကပါ၊
မ်ားသတၲဝါ၊ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟဆိုတာ ေလာင္မီးကိေလသာ တဟုန္းဟုန္းေတာက္လို႔သာ”
အတၲ သမံ ေပမံ နတိၳ၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုသာလွ်င္
အခ်စ္ဆံုးျဖစ္ပါသတဲ့။ အခ်စ္ဆံုးလည္း ျဖစ္ရပါမယ္။ အခုေတာ့ လူေတြက
ကိုယ့္ကိုယ္ကိုလည္း မခ်စ္ဘူး။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုလည္း မသနားၾကဘူး။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို
သနားစရာသတၲဝါအျဖစ္ မျမင္ၾကဘူး။
အဲဒါကို အမိုက္အေမွာင္လို႔ေခၚတာပဲ။
အဲဒါကို အဝိဇၨာလို႔ေခၚတာပါပဲ။
ပိုးဖလံမ်ိဳး၊ မီးကို တိုး၊
ကိုယ္က်ိဳးနည္းလွသည္။ ေသာက႐ုပ္ထုေတြ ေသာကအပူေတာထဲ တိုးဝင္ေန ၾကတယ္။
ပူလို႔ပူမွန္းလည္း မသိၾက။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သနားၾကပါလွ်င္ ထိုအပူေတာထဲမွ လြတ္ေအာင္
႐ုန္းထြက္ၾကပါ။ ဘယ္လို ႐ုန္းထြက္ၾကမလဲ။ ႐ုန္းထြက္နည္းေတြကို ျမတ္ဘုရား
အစံုအလင္ေဟာေဖာ္ညႊန္ျပခဲ့ၿပီးေပၿပီ။
ကိုယ့္ခႏၶာထဲက ႐ုပ္နာမ္သဘာဝေတြကို
႐ႈမွတ္ ဆင္ျခင္ပါ။ ဒုကၡအဖံုဖံု ႀကံဳေတြ႕ေနရလို႔ သနားစရာ ႐ုပ္နာမ္ပံုသြင္ေတြကို
ေတြ႕ပါျမင္ပါမ်ားလာတဲ့အခါ ဒီ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာႀကီးကိုရြံမုန္းလို႔
႐ုပ္နာမ္တို႔ရဲ႕အျဖစ္အပ်က္ ကုန္ဆံုးရာကိုပဲ ေမွ်ာ္တေနမိေတာ့မယ္။ ေၾကာက္စရာဘဝႀကီး၊
ၿငီးေငြ႕စရာဘဝႀကီး တစ္ေက်ာ့တစ္ျပန္ ျပန္လည္ မျဖစ္ခ်င္ေတာ့ဘူး။ မဂ္ေပါက္ဖိုလ္ဝင္
နိဗၺာန္ျမင္ က်င့္စဥ္တရားမ်ားပြားမ်ားရင္း စစ္မွန္ေသာခ်မ္းသာ သုခႀကီး ရလြယ္ ေရာက္လြယ္ မ်က္ေမွာက္ ျပဳလြယ္
ရပါလို၏ ဘုရား။ သနားစရာ မ်ားသတၲဝါ လြတ္ရာ ကြ်တ္ရာ ေရာက္ၾကပါေစသတည္း။
တကၠသိုလ္လွေမာင္(ေရတာရွည္)
No comments:
Post a Comment