Wednesday, April 22, 2015

ေမတၱာျဖင့္ ေအးျမေစရာ သဘာ၀တရားရိပ္သာ မိုးမိုးေစာ၀င္း

ေမတၲာရိပ္ျဖင့္ ေအးျမေစရာ သဘာဝတရားရိပ္သာ
မိုးမိုးေစာဝင္း
          ကြ်န္မတို႕ အလုပ္တိုက္မွာက ဝန္ထမ္းအင္အား မမ်ားလွေပမဲ့ ဒီအဖြဲ႕ ဒီလူေတြရဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈနဲ႕ ဂ်ာနယ္ႏွစ္ေစာင္၊ မဂၢဇင္းႏွစ္ေစာင္ ထြက္ျဖစ္ပါတယ္။ ဂ်ာနယ္ကေတာ့ ယဥ္ေက်းလိမၼာ ဓမၼရသကေလးဂ်ာနယ္ နဲ႕ တသာနညဒ ် တသမိူ ဂ်ာနယ္ျဖစ္ျပီး မဂၢဇင္း ႏွစ္ေစာင္ကေတာ့ ူေိပ ္ငမ်အ ္ေ့်ငသည ခေအေူသါကန နဲ႕ အပၸမာဒ ဓမၼရသမဂၢဇင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္သူက ဘယ္လို ႏိႈးေဆာ္ျဖစ္တယ္ မမွတ္မိေတာ့ပါဘူး။ စိတ္တူ ကိုယ္တူနဲ႕ ကြ်န္မတို႕ လုပ္ျဖစ္ခဲ့ၾကတာက တစ္လတာ ဝင္ေငြထဲကအားလံုး တတ္ႏိုင္တဲ့ အေနအထားတစ္ခုကို သတ္မွတ္ျပီး အလွဴစုဗူးေလး ထားလိုက္ၾကရေအာင္ ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးပါ။ စိတ္ကူးအတိုင္း အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျဖစ္ေတာ့လည္း အတိုင္းအတာက မမ်ားတဲ့အတြက္ ဘယ္သူမွ အပန္းတၾကီး မျဖစ္ဘဲ စုႏိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီဇင္ဘာလမွာေတာ့ ကြ်န္မတို႕ရဲ႕ အလွဴစုဗူးေလးကို ေဖာက္ျဖစ္ျပီး ဘယ္ေနရာမွာ လွဴမလဲဆိုတာ စဥ္းစားမိ တဲ့အခ်ိန္ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ အြန္လိုင္းမွာ သန္လ်င္ သဘာဝတရားရိပ္သာအေၾကာင္းနဲ႕ ဓာတ္ပံုေလးေတြ တက္လာတာမို႕ ဒီေနရာကို သြားလွဴၾကမယ္လို႕ စိတ္ကူး တူျဖစ္ၾကပါတယ္။
          ကြ်န္မထင္တာက သဘာဝတရားရိပ္သာလို႕ အမည္ရွိတာမို႕ တရားအားထုတ္ျခင္းကိုပဲ သီးသန္႕ လက္ခံတဲ့ တရားစခန္းလို႕ အထင္ရွိခဲ့တာပါ။ တကယ္ တမ္း က်ိဳက္ေခါက္ဘုရားနဲ႕ တာဝတကၠသိုလ္ၾကား သန္လ်င္ျမိဳ႕မွာရွိတဲ့ သဘာဝတရားရိပ္သာကို ေရာက္ရွိ လိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ကြ်န္မအထင္က တစ္ဝက္မွန္ တစ္ဝက္မွားျဖစ္ေနတာကို သိလိုက္ရပါေတာ့တယ္။ က်ယ္ေျပာလွတဲ့ ေက်ာင္းဝန္းၾကီးအတြင္းမွာ တရား ရိပ္သာဝင္သူခ်ည္း သီးသန္႕ရွိေနတာမဟုတ္ဘဲ သက္ၾကီး ရြယ္အို ခိုကိုးရာမဲ့သူေတြ၊ ေရာဂါေဝဒနာဆိုးမ်ားေၾကာင့္ ဘဝကိုေရွ႕ဆက္ဖို႕ အခက္အခဲေတြ႕ေနသူေတြ၊ သဘာဝ ေဘးအႏၲရယ္မ်ားေၾကာင့္ ေနထိုင္စားေသာက္ဖို႕ အခက္အခဲျဖစ္ကာ ေရာက္လာသူေတြ၊ ဘယ္လို အေၾကာင္းတရားနဲ႔ပဲ ဆရာေတာ့္အရိပ္ကို ေရာက္လာ ေရာက္လာ လက္ခံတယ္ဆိုတာ သိလိုက္ရပါတယ္။ တစ္ေယာက္တည္း ေရာက္လာသူကို တစ္ကိုယ္ေရစာ ေနရာရဖို႕ ေပးသလို ၊ မိသားစု အခက္အခဲျဖစ္ကာ ေရာက္လာသူေတြကို မိသားစုအတူေနထိုင္ဖို႕ ေနရာ ေပးကာ ကူညီေပးတယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ ဘယ္လို နည္းနဲ႕ပဲ ေရာက္လာ ေရာက္လာ ေနေရးစားေရး အဆင္ေျပေအာင္ဖန္တီးေပးျပီး ဒါန သီလ ဘာဝနာ ဆိုတဲ့ ကုသိုလ္တရားေတြနဲ႕ နီးစပ္ဖို႕ ဆရာေတာ္က လမ္းျပေပးျပီး သူတို႕ရဲ႕ ပူေလာင္မႈေတြကို ျငိမ္းေအး ေစပါသတဲ့ေလ။ ေနာက္ဆံုးစကား ကုန္ေအာင္ ေျပာၾက ေၾကးဆို ဘဝရပ္တည္မႈမွသည္ ေနာက္ဆံုး ေသဆံုးခ်ိန္ အထိ တာဝန္ယူ ေစာင့္ေရွာက္ေပးေနေၾကာင္း သိရတဲ့ အခါမွာ ဒီတာဝန္ဟာ လူေပါင္းမ်ားစြာအတြက္မို႕ ဘယ္ေလာက္ တာဝန္ၾကီးလိုက္မလဲဆိုတာ ခန္႕မွန္းမိ ပါတယ္။
          ေက်ာင္းဝင္းက ဧက (၅၀) ရွိတယ္လို႕ သိရျပီး မိသားစုေတြေနတဲ့ ရြာက (၂၈) ဧက ေက်ာ္၊ ေပါင္း (၇၈)ဧက ေက်ာ္တယ္လို႕ သိရပါတယ္။ ဒီေလာက္ က်ယ္ေျပာတဲ့ ေက်ာင္းဝင္းၾကီးကို ကုန္စင္ေအာင္ ကြ်န္မတို႕ လိုက္မၾကည့္ႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ တာဝန္ရွိသူ ေယာဂီ ဝတ္ ညီမငယ္တစ္ေယာက္ လိုက္ျပသေလာက္ ျမင္လိုက္ ရတာနဲ႕တင္ ဘဝမွာ ကိုယ္ ေတြးထင္မထားေသာ ဘဝေပါင္းမ်ားစြာ ရွိတယ္ဆိုတာ ခံစားသိရွိလိုက္ရသလို ေစာင့္ေရွာက္မႈေပးႏိုင္တဲ့ ဆရာေတာ္နဲ႕ တပည့္ဒါယကာ ဒါယိကာမမ်ားရဲ႕ ေစတနာေမတၲာကိုလည္း အံ့ဩခမန္း ေတြ႕လိုက္ရတာပါ။ အဘြားမ်ားအေဆာင္တဲ့။ အသက္ (၁၀၈) ရွစ္ႏွစ္ရွိျပီျဖစ္တဲ့အဘြားက အသက္အၾကီးဆံုး ျဖစ္ျပီး “မထပါနဲ႕ အဘြားရဲ႕”လို႕ တားေနတဲ့ၾကားက အတင္းထထိုင္၊ ဧည့္ခံစကားေျပာျပီး “ (၁၀၈) ႏွစ္မွာ (၁၀ဝ) ကို ေဘးဖယ္ထားလိုက္ အသက္ရွစ္ႏွစ္ရွိျပီပဲ မွတ္ထားလိုက္တယ္၊ မဟုတ္ဘူးလား ” ဆိုတဲ့ အေျပာကို စိတ္ခ်မ္းေျမ့ဖြယ္ ၾကားလိုက္ရတာမို႕ အဘြားဟာ သူေနထိုင္ရာ လက္ရွိဘဝမွာ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနတဲ့ပံုရိပ္ကို ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႕လိုက္ရတာပါပဲ။ ေနာက္ေတာ့ ေလာကၾကီးထဲမွာ အပယ္ခံစာရင္းဝင္ေနတဲ့ ေရာဂါ သည္မ်ား ထားရွိတဲ့ လူမမာေဆာင္ကို ေရာက္ျဖစ္ပါ တယ္၊ တကယ္ဆို ဒီအေဆာင္ကို ဝင္သြားဖို႕ ကြ်န္မတို႕ တြန္႕ဆုတ္မိပါတယ္။ သူတို႕ရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မဲ့ မ်က္ဝန္း ေတြကို ရင္မဆိုင္ရက္၊ မၾကည့္ရက္သလို ေဝဒနာသည္ ေတြဆီက ရရွိလိမ့္မယ္လို႕ မွန္းထားတဲ့ လူမမာ အနံ႕အသက္ေတြကိုလည္း ခံစားရမယ္ ထင္လို႕ပါ။ တကယ္ပဲ အံ့ဩစရာေကာင္းတာက ကြ်န္မတို႕ဝင္သြား ခ်ိန္မွာ လူနာမ်ားဟာ ေအးေဆးတည္ျငိမ္စြာနဲ႔ပဲ ေအးေအးလူလူ သက္သက္သာသာ ရွိေနၾကျပီး ကြ်န္မတို႕ကို မဂၤလာပါလို႕ ႏႈတ္ခြန္း ဆက္ႏိုင္ၾက ပါတယ္။ ျပီးေတာ့ အားလံုးရဲ႕အေနအထားဟာ သန္႕ရွင္းသပ္ရပ္မႈကိုယ္စီနဲ႕ ဘာအနံ႕အသက္မွ်မရွိဘဲ ထည္ဝါခမ္းနားမႈ မရွိေသာ္ျငား သန္႕ရွင္းသပ္ရပ္မႈနဲ႕ ျပည့္စံုတဲ့ သူတို႕ရဲ႕အေဆာင္ကို စိတ္လက္ ေအးခ်မ္းစြာ ျဖတ္သန္းျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
     ေနာက္ေတာ့ ပိုလီယိုသမီးရင္းတစ္ေယာက္နဲ႕  ပိုလီယိုေမြးစားသမီးတို႕ကို ထိန္းေက်ာင္းေနရတဲ့ မိသားစု တစ္စုရဲ႕ျမင္ကြင္းကိုလည္း ကြ်န္မ မင္သက္ခဲ့ရျပန္တာ ပါပဲ။ “ကြ်န္မက ၾကမ္းတစ္ေခ်ာင္းပဲ ပိုင္ပေစ၊ အဲဒီ ၾကမ္းျပင္ေလးကို သန္႕ရွင္းေအာင္ထားတဲ့ အေမပါ ”ဆိုတဲ့ မိခင္တစ္ဦးရဲ႕ အေျပာနဲ႕ ထပ္တူက်တဲ့ ပိုလီယို သမီးေလးႏွစ္ေယာက္ကိုလည္း ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ၾကည္ၾကည္ႏူးႏူး သန္႕သန္႕ရွင္းရွင္း အေနအထားနဲ႕ ေတြ႕ခဲ့ရျပန္ပါတယ္။ အခန္းေထာင့္မွာ ခ်ိတ္ထားတဲ့ ေယာက်ာ္းရွပ္အက်ႌေလးေတြကို ျမင္မိတာမို႕ လက္ညွိဳး ထိုး စပ္စုမိတဲ့ ကြ်န္မအေမးကို-
 “ ဒါက ကြ်န္မ အမ်ိဳးသားအက်ႌေလ၊ သူက အခု အလုပ္သြားျပီ၊ သူ႕ကိုလည္း စကားကုန္ေျပာထားတယ္၊ ငါတို႕ဘဝမွာ ေနေရးစားေရး အျပင္မွာ ဘယ္ေလာက္ ခက္ခဲလဲ နင္အသိပဲ၊ သမီးေလးကလည္း ပိုလီယို ဒုကၡိတ၊ သူ႕ကိုျပဳစုဖို႕ကလည္း သူ႕အနားမွာ ကိုယ္မရွိလို႕ မျဖစ္ဘူးေလ၊ ဒီေတာ့လည္း ဘုန္းဘုန္းအရိပ္ကို လာခိုတယ္၊နင္လည္း နင့္အလုပ္ နင္လုပ္၊ ငါလည္း ငါ့ကေလးကို ျပဳစုမယ္၊ ေက်ာင္း ေဝယ်ာဝစၥေတြလည္း တတ္စြမ္းသမွ် လုပ္ေပးေပါ့၊ ဘုန္းဘုန္းလမ္းညႊန္ေပးတဲ့ တရားဓမၼအတိုင္း လိုက္နာက်င့္ၾကံျပီး ငါတို႕ဘဝ ကုန္ဆံုး ၾကမယ္လို႕ ေျပာထားျပီးသား၊ အခုဆို ဒီဘက္က ကေလးက သူမ်ားစြန္႕ပစ္ထားတဲ့ ပိုလီယိုသမီးေလးေလ၊ ကြ်န္မပဲ ေမြးစားေပါ့၊ ကိုယ့္ကေလးလည္း ဒီလိုပဲဆိုေတာ့ ေနာက္တစ္ေယာက္ထပ္ျပဳစုရတာ ဘာမွမထူးဘူးေလ၊ ကုသိုလ္ေပါ့ မဟုတ္ဘူးလား”တဲ့ေလ။ ကြ်န္မကေတာ့ ျမင္ရသမွ် ၾကားရသမွ်ကို အံ့ဩမဆံုး ျဖစ္ရင္း၊ ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္မႈ ေမတၲာစြမ္းအားၾကီးတဲ့  ဆရာေတာ္ ဦးဥတၲမသာရကို ဦးတင္ၾကည္ညိဳမဆံုးျဖစ္ရင္း၊ ေမတၲာ အရင္းခံကာ ေက်ာင္းဝင္းအတြင္း အခ်င္းခ်င္း ေစာင့္ေရွာက္မႈေတြေပးေနတဲ့ လူမႈအသိုင္းအဝိုင္းေလးကို နားလည္ စာနာမႈေတြထားရင္း ငါ ဘာမ်ား ထပ္မံ အကူအညီေပးႏိုင္ဦးမလဲလို႕ ေတြးမိပါတယ္။ ဒီအခါမွာ ကြ်န္မတို႕ အျပန္လမ္းမွာ ဆရာေတာ့္ရဲ႕ တပည့္ဒါယကာ ဒါယိကာမေတြေပးလိုက္တဲ့ စာအုပ္ေတြ အေခြေတြထဲက  ဆရာေတာ္ကိုယ္တိုင္ ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ “သက္ၾကီး ရြယ္အို နဲ႕ လူမမာမ်ားကို ေဟာၾကားေသာ လက္တြဲ သာသနာ ျပဳရျခင္းအေၾကာင္းတရားေတာ္”ကိုဖတ္႐ႈလိုက္ရတဲ့ အခ်ိန္မွာ အပၸမာဒမဂၢဇင္း ပရိသတ္ကို မွ်ေဝခ်င္တဲ့ စိတ္ေလး အျပင္းအထန္ ျဖစ္လာမိပါတယ္။ ဆရာေတာ္ ရဲ႕တရားေတာ္ကို ဖတ္ရႈျပီး ဆရာေတာ့္သေဘာထားကို ရွင္းလင္းျပတ္သားစြာျမင္ရင္ ၾကည္ညိဳသဒၶါ ထက္သန္ ပြားမ်ားမႈေတြ ဒီထက္မက ပိုမိုျဖစ္ထြန္း ေပၚေပါက္လိမ့္ မယ္လို႕ ယံုၾကည္မိတာမို႕ မွ်ေဝတင္ျပလိုက္ရပါတယ္ ရွင္။ ဒါဟာ ကြ်န္မတို႕က်င္လည္ရာ စာေပအသိုင္းအဝိုင္း မွတစ္ဆင့္ လက္ဆင့္ကမ္း ႏိႈးေဆာ္ျခင္းအျဖစ္ ခံယူျပီး သဘာဝတရားရိပ္သာကို ဆက္သြယ္ခ်င္ရင္ သန္လ်င္ ဘုရားကုန္း သဘာဝတရားရိပ္သာ (က်ိဳက္ေခါက္ဘုရား ႏွင့္ အေရွ႕ပိုင္းတကၠသိုလ္ၾကား )ဖုန္း-ဝ၉၅၀၈၅၂၁၂၊ ဝ၁၂၉၈၁၉၆၊ ဝ၅၆၂၂၇၀၇ကို ဆက္သြယ္ႏိုင္ပါတယ္ ဆိုတဲ့အေၾကာင္း အသိေပးရင္း ဆရာေတာ္ရဲ႕ တရားေတာ္ ကိုပါ ပူးတြဲဖတ္႐ႈႏိုင္ဖို႕တင္ျပလိုက္ရပါတယ္။
မိုးမိုးေစာဝင္း

သက္ႀကီးရြယ္အိုႏွင့္ လူမမာမ်ားအား လက္တြဲသာသနာျပဳျခင္းအေၾကာင္းတရားေတာ္
ဆရာေတာ္ဦးဥတၱမသာရ

၁။အဘိုးအဘြားမ်ားႏွင့္ လူမမာမ်ားအတြက္ ရႏိုင္ခဲသည့္အခြင့္အေရး
          အဘိုးအဘြားေတြ ၊ လူမမာေတြဆိုတာက ျမန္မာ ျပည္အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွာ၊ ကမၻာ့ႏိုင္ငံအသီးသီးမွာ ရွိေနၾကတာပါ။ ဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံက နည္းၿပီး တျခား ဘာသာကိုးကြယ္တဲ့ႏိုင္ငံက အမ်ားစုဆိုေတာ့ ဘုရားရွင္ ရဲ႕ တပည့္သား သံဃာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့မွ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာဆိုတဲ့ ေကာင္းမႈကုသိုလ္မ်ိဳးကို ျပဳလုပ္ဖို႔ အခြင့္အေရးကို ဘိုးဘြားအမ်ားစု မရရွိပါဘူး။
          သဘာဝတရားရိပ္သာက အဘိုးအဘြားနဲ႔ လူမမာ ေယာဂီေတြအတြက္ကေတာ့ ကိုယ္နဲ႔ဘဝတူ တျခား အဘိုး၊ အဘြား၊ လူမမာေတြ ရဖို႔ ခက္ခဲတဲ့ ဆြမ္းေလာင္း ျခင္း၊ ဝါဆိုသကၤန္းကပ္ျခင္း၊ အၿမဲမျပတ္ တရားနာခြင့္ ရျခင္းဆိုတဲ့ အခြင့္အေရးမ်ိဳးေတြ ရရွိေနပါတယ္။
          ေယာဂီေတြရဲ႕ မသိနားမလည္မႈေတြ၊ အလိုေလာဘ ေတြ၊ စိုးရိမ္ပူပန္မႈေတြ၊ သံသယေတြ ေလ်ာ့နည္းသြား ေစမယ့္ တရားမ်ိဳးဆိုရင္ ဘယ္လိုတရားပဲျဖစ္ျဖစ္၊       ဘယ္လိုဆရာေတာ္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီရိပ္သာမွာ လက္ခံၿပီး ေတာ့ တရားပြဲေတြ က်င္းပပါတယ္။ တရားေခြေတြ ဖြင့္ ေပးပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရိပ္သာက အဘိုးအဘြားေတြနဲ႔ လူမမာေယာဂီေတြကေတာ့ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ တရား နာဖို႔ အခြင့္အေရးေတြ ရရွိေနပါတယ္။ ဒီမွာက မွီခို စရာ ဘာမွမရွိလည္း ဘုရား၊တရား၊ သံဃာကို အားကိုး လို႔ရတယ္။ အိမ္မွာဆိုရင္ေတာ့ သားသမီးရွိရင္ သားသမီးအားကိုးလို႔ ရခ်င္ရမယ္။ ပိုက္ဆံရွိရင္ ပိုက္ဆံအားကိုးလို႔ရမယ္။ အိမ္ေဖာ္ရွိရင္ အိမ္ေဖာ္ အားကိုးလို႔ ရမယ္။ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာကို ခုလိုမ်ိဳး  အျပည့္အဝ အားကိုးဖို႔အခြင့္အေရး မရႏိုင္ပါဘူး။
          သီလဆိုရင္လည္း ဒီရိပ္သာမွာ ေနထိုင္ တရား အားထုတ္ေနတာျဖစ္တဲ့အတြက္ အမ်ားနည္းတူ ကိုယ္ပါ မျဖစ္မေန ေစာင့္ထိန္းရတဲ့သေဘာပါ။ ေစာင့္ထိန္းႏိုင္ တဲ့သူမ်ားရင္ ကိုယ္လည္း သီလလံုၿခံဳဖို႔ လြယ္ကူပါတယ္။  လူ႕ေလာကထဲမွာဆိုရင္ေတာ့ ဒီအလုပ္ေတြက အေရး မႀကီးပါဘူး။ ကိုယ္က်န္းမာဖို႔၊ စိတ္ခ်မ္းသာဖို႔၊ အသက္ ရွည္ဖို႔ အစရွိတာေတြသာ အေရးႀကီးပါမယ္။
          အိမ္မွာပဲ ေနေန၊ ရိပ္သာမွာပဲ ေနေန ေကာင္းတာ ေတာ့ ျဖစ္ခ်င္ေနၾကတာပဲ။ ဒါေပမဲ့ ေကာင္းတာ မလုပ္ ဘဲနဲ႔ေတာ့ ေကာင္းတာျဖစ္လာစရာ မရွိပါဘူး။ ကိုယ့္မွာ  ကုသိုလ္ကံ အင္အားမရွိဘဲနဲ႔ ကိုယ့္ရဲ႕ လိုအင္ဆႏၵ ျပည့္ဝလာစရာ အေၾကာင္းမရွိပါဘူး။ အခုလိုမ်ိဳး ရိပ္သာ မွာေနထိုင္ၿပီး ေကာင္းမႈကုသိုလ္ အလုပ္ေတြကို တတ္ႏိုင္ သေလာက္ ႀကိဳးႀကိဳးစားစား ဝိုင္းၿပီးျပဳလုပ္ေနတာ တန္ဖိုးရွိပါတယ္။ သီလေစာင့္ထိန္းႏိုင္ရင္ ေစာင့္ထိန္း ႏိုင္တဲ့အင္အား၊ ဒါနျပဳတယ္ဆိုရင္လည္း စြန္႔လႊတ္ လွဴဒါန္းႏိုင္တဲ့အင္အား ရွိလာေစပါတယ္။
          လူ႕ေလာကထဲမွာေတာ့ အမ်ားအားျဖင့္ ေကာင္း တာပဲ တန္ဖိုးထားတယ္၊ ေကာင္းတာပဲ ႀကိဳက္တယ္။ အသက္အရြယ္ႀကီးၿပီး က်န္းမာေရးမေကာင္းေတာ့ဘူး၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ မေကာင္းေတာ့ဘူး၊ ကိုယ့္ေဆြမ်ိဳးေတြရဲ႕ အက်ိဳးကို မေဆာက္ရြက္ႏိုင္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ကိုယ့္အေပၚ လိုလိုလားလား ရွိၾကေတာ့မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ သူတို႔က ကိုယ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး မေကာင္းတဲ့စိတ္ေတြ ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုရင္ ကိုယ္လည္း စိတ္ခ်မ္းသာဖို႔ မလြယ္ပါဘူး။ အားကိုးစရာကလည္း မရွိ၊ ရွိတာကလည္း အားကိုးလို႔ မရပါဘူး။ ရိပ္သာမွာကေတာ့ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာ အလုပ္ေတြကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္ခြင့္ရေနတယ္။ အားကိုးရာ အစစ္ေတြကို အားကိုးလို႔ ရေနပါတယ္။
          တရားေခြေတြ မျပတ္ဖြင့္ေပးထားတယ္ဆိုတာ အၿမဲတမ္း တရားနာတဲ့ ကုသိုလ္ျဖစ္ေစဖို႔ပါ။ လူေျပာ သူေျပာနားေထာင္တာ ကုသိုလ္ မျဖစ္ပါဘူး။ ေျပာတဲ့ သူကလည္း ဘယ္သူ႕အေၾကာင္း၊ ဘယ္ဝါအေၾကာင္း၊ ဘာလုပ္တယ္၊ ဘာျဖစ္တယ္ဆိုတာေတြကို ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟနဲ႔ ေျပာတဲ့အတြက္ နားေထာင္တဲ့ သူေတြရဲ႕ ရွိၿပီးသား ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟေတြ ပိုၿပီးေတာ့မွ အားႀကီးလာေစပါတယ္။
          တရားနာတယ္၊ တရားအားထုတ္တယ္ဆိုတာက် ေတာ့ ေလာကီအလုပ္ေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ပါ။ နားေထာင္ပါမ်ား၊ အားထုတ္ပါမ်ားမယ္ဆိုရင္ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ ပိုမိုေလ်ာ့နည္းလာတဲ့အတြက္ ကိုယ့္ ေလာဘ ေဒါသ ေမာဟနဲ႔ ကိုယ္ျဖစ္ေနတဲ့ ဒုကၡေတြ၊ ျပႆနာေတြလည္း သိသိသာသာ ေလ်ာ့နည္းလာ ပါလိမ့္မယ္။
 ၂။ကိုယ္သာနာပါေစ၊စိတ္မနာပါေစနဲ႔
          အိမ္ေတြမွာ၊ ေဆး႐ံုေတြမွာ၊ ဘိုးဘြားရိပ္သာေတြမွာ ရွိတဲ့ သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြ၊ လူမမာေတြရဲ႕စိတ္နဲ႔ ရိပ္သာ မွာေနထိုင္ၿပီး တရားနာ၊ တရားအားထုတ္၊ သီလကို ႏိုင္သေလာက္ေစာင့္ထိန္းေနတဲ့ ေယာဂီအဘိုး အဘြား ေတြရဲ႕ စိတ္နဲ႔ တျခားစီပါပဲ။ အသက္ႀကီးတာခ်င္း၊ ေရာဂါ ရွိတာခ်င္း၊ ကိုယ္နာတာခ်င္းေတာ့ တူရင္တူမယ္၊ စိတ္နာ ေနတာခ်င္းေတာ့ မတူပါဘူး။ ဒီလို ေကာင္းမႈကုသိုလ္ အလုပ္ေတြက်ေတာ့ စိတ္နာမႈကို အင္မတန္သက္သာေစ ပါတယ္။ အနာေလ်ာ့သြားတယ္ဆိုရင္ ခ်မ္းသာတာပါပဲ။ ဖ်ားေနတယ္ဆိုလည္း လံုးဝ မေပ်ာက္ကင္းေသးရင္ ေတာင္မွ “ငါအဖ်ား သက္သာတယ္”ဆိုရင္ လံုးဝႀကီး ဖ်ားေနတာထက္စာရင္ေတာ့ သက္သာတာပါပဲ။
          ရိပ္သာက ေယာဂီအဘိုးအဘြားေတြအေနနဲ႔ တရားနာ တရားအားထုတ္တဲ့ အလုပ္ကို အခ်ိန္ျပည့္ ႀကိဳးစားၿပီးေတာ့မွ ျပဳလုပ္ေနျခင္းအားျဖင့္ ေကာင္းတဲ့ အေၾကာင္းတရားကို ျပဳလုပ္ေနတာျဖစ္တဲ့အတြက္ ပစၥဳပၸန္မွာလည္း ေကာင္းမႈျဖစ္သလို ဒီျပဳလုပ္မႈေတြက အနာဂတ္မွာလည္း ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာ ေပးစရာ ရွိပါ တယ္။ ပစၥဳပၸန္မွာ ခ်မ္းသာသလို အနာဂတ္မွာလည္း ခ်မ္းသာစရာ ရွိတယ္။ အခြင့္အေရးဆိုတာ ရမွ ယူလို႔ ရတာပါ။ ဒီလို အခြင့္အေရးေတြရေနတုန္း ကိုယ္က ႀကိဳးႀကိဳးစားစား ျပဳလုပ္ေနဖို႔သာ လိုပါတယ္။
          ျမန္မာျပည္မွာဆိုရင္ ေဆး႐ံုေပါင္းစံု၊ လူမမာ ေပါင္းစံု၊ ဘိုးဘြားရိပ္သာေတြကအစ တရားလိုက္ၿပီးေတာ့ မွ ေဟာလို႔ရေပမဲ့ ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာဆိုရင္ေတာ့ ဦးဇင္းတို႔ ႀကံဳႀကိဳက္လို႔ ေဆး႐ံုေရာက္သြားတယ္၊ ေဟာမယ့္ ေျပာမယ့္သူ ရွိတယ္ဆိုရင္ေတာင္ ဒီလိုမ်ိဳး သက္ႀကီး ရြယ္အို လူမမာအမ်ားစုကို စိတ္မနာေအာင္ ကူညီခြင့္ ရဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ပါဘူး။ ဒီမွာကေတာ့ အင္မတန္ ႀကံဳရ ခဲတဲ့ အခြင့္အေရးကို ရရွိေနတာပါ။
၃။ ကိုယ့္လိုအင္ဆႏၵ ကိုယ့္သေဘာထားကို ေေရွ႕တန္းတင္တဲ့ အက်င့္ကို စြန္႔ရမယ္
          ဘယ္မွာပဲေနေန၊ ဘယ္ေလာက္ပဲ ခ်မ္းသာခ်မ္းသာ တစ္ဖက္မွာ အိမ္ေထာင္ေရး အဆင္မေျပမႈဆိုတာ ရွိမယ္၊ လူမႈေရးျပႆနာေတြ၊ မိဘနဲ႔ သားသမီး ျပႆနာေတြ၊ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ျပႆနာ၊ စီးပြား ေရးျပႆနာေတြ ရွိႏိုင္ပါတယ္။ အဆင္မေျပမႈ ဆိုတာကေတာ့ ေရွာင္လို႔မရပါဘူး။ ဒီမွာကလည္း ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္ အလုပ္ေတြ  လုပ္ေနေပမဲ့ လူကမ်ားတဲ့အတြက္ အခ်င္းခ်င္း မတည့္တဲ့ ျပႆနာ၊ ေနရာထိုင္ခင္း က်ဥ္းေျမာင္းက်ပ္တည္းတဲ့ ျပႆနာ၊ အစားအေသာက္၊ ေဆးဝါးကုသမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကိုယ့္စိတ္တိုင္းက်မျဖစ္ တဲ့ ျပႆနာေတြကေတာ့ ရွိမယ္။ ဒါကလည္း တရား သေဘာအရဆိုရင္ေတာ့ ကိုယ့္လိုအင္ဆႏၵ ကိုယ့္သေဘာထားကို ေရွ႕တန္းတင္ေနမႈေၾကာင့္ပါ။ ဦးဇင္းတို႔လည္း ဆြမ္းခံစားရတယ္။ သူမ်ား လွဴဒါန္းတာကိုပဲ ဘုဥ္းေပး တာပါ။ ကိုယ္လွဴေစခ်င္တာကို လွဴခိုင္းတာ မဟုတ္ပါ ဘူး။ လူေတြလို ကိုယ္ေဆာက္ခ်င္တဲ့ အိမ္ေဆာက္ၿပီး ေနလို႔ရတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ တဲထိုးေပးေတာ့လည္း တဲနဲ႔ ေနရတယ္။ တိုက္ေဆာက္လွဴေတာ့လည္း တိုက္နဲ႔ ေနရပါတယ္။ ေဆးဝါးအားကိုးမယ္ဆိုရင္ေတာင္ ေစတနာနဲ႔ ကုေပးတာကိုပဲ ႀကိဳက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႀကိဳက္ သည္ျဖစ္ေစ လက္ခံရတာပါ။ ဒီလိုျပဳလုပ္ေတာ့လည္း ကိုယ့္သေဘာကို စြန္႔လႊတ္လာႏိုင္တဲ့ အက်ိဳးေက်းဇူး ရပါတယ္။
၄။ အသာဆံုး၊ အျမတ္ဆံုး၊ အေကာင္းဆံုး တရားအလုပ္
          သာမန္သက္ႀကီးရြယ္အို၊ လူမမာဆိုရင္ေတာ့ ဘုရားရွင္နဲ႔ မဆိုင္ေသးပါဘူး၊ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္လည္း မျဖစ္ေသးပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေယာဂီျဖစ္ေနတဲ့အခါက်ေတာ့ ဘုရားရဲ႕တပည့္ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သြားပါၿပီ။ ေယာဂီေတြ ျပဳလုပ္ေနတဲ့အလုပ္ေတြဟာ ခ်မ္းသာတဲ့သူေတြ၊ ရာထူး အာဏာရွိတဲ့လူေတြ၊ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားတဲ့ သူေတြ လုပ္တဲ့ ေလာကီအလုပ္ေတြထက္ သာလြန္ပါတယ္။
          သီလမေဆာက္တည္တဲ့ သူေတြထက္စာရင္ ေဆာက္တည္တဲ့သူက သာပါတယ္။ လူပုဂၢိဳလ္အေနနဲ႔ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေနတာေတာင္ ကိုရင္ငယ္ေလးကိုလည္း ရွိခိုး ကန္ေတာ့ရတာပါပဲ။ လူပုဂၢိဳလ္ေတြ ေစာင့္ထိန္း ၾကတဲ့ သီလထက္ ကိုရင္ငယ္ေတြ ေစာင့္ထိန္းရတဲ့ သီလ၊ သိကၡာပုဒ္က ျမင့္ေနတဲ့အတြက္ပါ။ အသက္ႀကီးတာ ငယ္တာက အဓိကမဟုတ္ပါဘူး။ ေဆာက္တည္ႏိုင္တာ မေဆာက္တည္ႏိုင္တာလည္း အဓိက မဟုတ္ပါဘူး။ လုပ္တဲ့လုပ္ရပ္ေတြက ႀကီးတဲ့အတြက္ ရွိခိုးပူေဇာ္ရပါ တယ္။ ဒီမွာကလည္း ေယာဂီေတြ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ လုပ္ေနတဲ့အလုပ္ေၾကာင့္ကိုပဲ လွဴဒါန္းစရာ ျဖစ္ပါတယ္။
          မိမိက ရပ္ရြာမွာေနတဲ့ သက္ႀကီးရြယ္အိုတစ္ဦး ျဖစ္ေနမယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္သားသမီး ေဆြမ်ိဳး၊ မိတ္ေဆြ ဒါမွမဟုတ္ သက္ႀကီးရြယ္အို ေစာင့္ေရွာက္ေရးအဖြဲ႕နဲ႔ ေစတနာဆရာဝန္ေတြေလာက္သာ မိမိကို ကူညီစရာ အေၾကာင္း ရွိပါမယ္။ အခုလိုမ်ိဳး ရိပ္သာမွာ ေနထိုင္ တရားနာ တရားအားထုတ္ သီလေဆာက္တည္ေနတာ က်ေတာ့ ျပဳလုပ္ေနတဲ့အလုပ္ေၾကာင့္ပဲ အမ်ားရဲ႕အလွဴကို ခံယူထိုက္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေနပါတယ္။
          သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြအေနနဲ႔ ရိပ္သာမွာ ေယာဂီ အျဖစ္နဲ႔ ေနထိုင္ တရားအားထုတ္ၾကတယ္။ တရား အလုပ္က လုပ္ရတာ ခက္ခဲပါတယ္။ လုပ္ခ်င္တိုင္း ေတာင္ လုပ္လို႔ရတာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုရားတစ္ဆူ   တစ္ဆူပြင့္မွ ဝိပႆနာတရားကို တစ္ခါ တစ္ခါ ၾကားနာ ရၿပီး လက္ေတြ႕ လိုက္နာက်င့္သံုးခြင့္ ရေနပါတယ္။ ဒီအခြင့္အေရးက အင္မတန္ တန္ဖိုးရွိပါတယ္။ နည္းမွန္ လမ္းမွန္ အားထုတ္ျဖစ္ေနဖို႔သာ အဓိကက်ပါတယ္။  တရားအားထုတ္ေနတာကိုက ကုသိုလ္ျဖစ္ေနပါၿပီ။ တရားရတာ မရတာကို အစြဲႀကီးေနရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။
 ၅။ တန္ဖိုးရွိတဲ့လုပ္ရပ္ေၾကာင့္ တန္ဖိုးရွိတဲ့ဘဝျဖစ္ရတယ္။
          ေလာကီအေနနဲ႔ၾကည့္ရင္ေတာ လူတစ္ေယာက္ ႏုပ်ိဳေနတုန္း၊ က်န္းမာေနတုန္းသာ တန္ဖိုးရွိမယ္။ အိုမင္း သြားရင္ မက်န္းမာေတာ့ရင္ တန္ဖိုး မရွိေတာ့ပါဘူး။  အသက္ရွင္ေနတုန္းသာ တန္ဖိုးရွိႏိုင္ေပမဲ့ ေသသြားရင္ ေတာ့ ဘာျဖစ္လို႔ ျဖစ္မယ္မွန္းမသိ၊ ဘယ္ေရာက္လို႔ ေရာက္မယ္မွန္း မေရရာ မေသခ်ာေတာ့ပါဘူး။ အေသေကာင္ႀကီးအေနနဲ႔ကေတာ့ ၾကက္ေသ ဝက္ေသ ေလာက္ေတာင္ တန္ဖိုးရွိမွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာအလုပ္ေတြက်ေတာ့ အၿမဲတမ္း တန္ဖိုး ရွိေနတာပါ။ လူက တကယ္တန္ဖိုး မရွိေပမဲ့ ဒီလို တကယ္တန္ဖိုးရွိတဲ့ အလုပ္ေတြကို ျပဳလုပ္ေနျခင္း အားျဖင့္ ခုလည္း တန္ဖိုးရွိသလို ေနာင္လည္း တန္ဖိုး ရွိပါတယ္။
          ဦးဇင္းတို႔လည္း သကၤန္းဝတ္တဲ့အခါက်ေတာ့ ရဟန္းတစ္ပါးရဲ႕တန္ဖိုး ရွိပါတယ္။ ရဟန္းဆိုတာက ျဖစ္ခ်င္တိုင္းေတာင္ ျဖစ္ခြင့္ရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုရား သာသနာရွိမွ ျဖစ္ခြင့္ရတာမ်ိဳးပါ။  သာသနာျပဳတဲ့အလုပ္ ဆိုတာလည္း ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာအလုပ္ေတြကို အမ်ားလုပ္ျဖစ္ေအာင္ ကူညီတဲ့အလုပ္ဆိုေတာ့ တန္ဖိုး ရွိတဲ့အလုပ္ပါ။ လူပုဂၢိဳလ္အေနနဲ႔ကေတာ့ အိုရမွာခ်င္း၊ နာရမွာခ်င္း၊ ေသရမွာခ်င္း အတူတူပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ လုပ္တဲ့ အလုပ္က တန္ဖိုးရွိပါတယ္။ ဒီအလုပ္ကို ခဏတစ္ျဖဳတ္ လုပ္ႏိုင္တဲ့စြမ္းအားကေတာ့ အမ်ားစုမွာ ရွိတာပါပဲ။ စြမ္းအားရွိတယ္ဆိုရင္ေတာင္ လုပ္ဖို႔ အခြင့္အေရးက လိုအပ္ပါေသးတယ္။ ဒီမွာကေတာ့ အၿမဲတမ္းရိပ္သာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ တရားနာ၊ တရားအားထုတ္တဲ့ အလုပ္ကို ပံုမွန္ ျပဳလုပ္ေနၾကပါတယ္။ ခုေနာက္ပိုင္း အထူးတရားစခန္းေတြလည္း ေတာက္ေလွ်ာက္ဖြင့္လွစ္ ေနတယ္ဆိုေတာ့ ဒီအလုပ္မွာ ပါဝင္ပတ္သက္ၾကသူတိုင္း  အတြက္ အားႀကီးမားတဲ့ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈေတြ ျဖစ္ခြင့္ ရေစပါတယ္။
          လူေျပာ၊ သူေျပာေနရာမွာ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ တရား ေတာ္ေတြကို အစားထိုးၿပီးေတာ့ ဦးဇင္းကိုယ္တိုင္ နားေထာင္သြားႏိုင္သလို လူမမာေတြ၊ သက္ႀကီးရြယ္အို ေတြကိုလည္း ေလာကီက်န္းမာတာ၊ ခ်မ္းသာတာ၊ အသက္ရွည္တာေတြမွာ လမ္းမဆံုးဘဲ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕ တရားေတာ္ေတြကို တတ္ဖိုးထားတတ္လာၿပီး ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာအလုပ္ေတြမွာ လမ္းဆံုးတတ္ေစဖို႔အတြက္ ခုလိုမ်ိဳး ရိပ္သာမွာ ေယာဂီအျဖစ္၊ လက္ခံကူညီေပးေန  ျခင္းပါ။
၆။ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ  ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ အင္အားေတြနဲ႔ စုေပါင္းတည္ေဆာက္ထားတဲ့
သဘာဝရိပ္သာ
          ဦးဇင္း ဝိပႆနာတရား ေဟာတယ္ဆိုတာက ရိပ္သာက အဘိုးအဘြား၊ လူမမာေတြကို လက္ေတြ႕  လိုက္နာက်င့္သံုးႏိုင္ေအာင္ အကူအညီေပးတာပါ။ ဒါန ျပဳႏိုင္တဲ့၊ သီလေဆာက္တည္ႏိုင္တဲ့၊ သမထ ဝိပႆနာ တရားေတြ အားထုတ္ႏိုင္တဲ့ ကိုယ္ပိုင္စြမ္းရည္သတၲိ ေတြကို အားကိုးၿပီးေတာ့မွ ကူညီျခင္းပါ။ အဘိုးအဘြား ေတြ၊ လူမမာေတြအေနနဲ႔ကလည္း ကိုယ့္ရဲ႕ အားကိုးရာ  အစစ္ျဖစ္တဲ့ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာအလုပ္ေတြကို အခုလို ႀကိဳးစားျပဳလုပ္ေနတယ္ဆိုတာ ဦးဇင္းတို႔ကို ဝိုင္းဝန္းကူညီ သာသနာျပဳတဲ့သေဘာပါပဲ။ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈ အင္အား ႀကီးလာသေလာက္ ရိပ္သာမွာလည္း  ႐ုပ္ဝတၳဳပိုင္း၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အဆင္ေျပမႈေတြ မ်ားလာၿပီး ျပႆနာ ေတြ ေလ်ာ့နည္းလာပါမယ္။
          ပိုက္ဆံရွိမွ ျဖစ္မယ္ဆိုၿပီး ပိုက္ဆံကိုပဲ အဓိကထား ေနရင္ေတာ့ ပိုက္ဆံစြဲၿပီး ပိုက္ဆံရဖို႔ အလုပ္ပဲ လုပ္မွာပါ။  ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားဖို႔ကိုပဲ အဓိက ထားမယ္၊ ထင္ေပၚ ေက်ာ္ၾကားေစမယ့္ အလုပ္ေတြကိုပဲ ျပဳလုပ္မယ္။ လာဘ္ လာဘကို ေမွ်ာ္ကိုးမယ္ဆိုရင္လည္း လာဘ္လာဘ ေပါမ်ားေစတဲ့အလုပ္ကိုပဲ ျပဳလုပ္ေနမွာပါ။ ဒီ ေလာကီ အလုပ္ေတြကိုစြန္႔ၿပီး အဓိကအားကိုးရမွာက မေကာင္းမႈ မွန္သမွ် ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊ ေကာင္းမႈမွန္သမွ် ေဆာင္ရြက္ ျခင္း၊စိတ္ကိုျဖဴစင္ေအာင္ထားျခင္းဆိုတဲ့ သူေတာ္ေကာင္း အလုပ္ေတြပါပဲ။ ဒီရိပ္သာကို တည္ေထာင္တာေရာ၊ တည္ေထာင္ၿပီး ဆက္လက္ ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔ေရာ ဒီစြမ္းအားကို သံုးတာပါ။
          လာသမွ် လက္ခံၿပီးေတာ့ တရားရိပ္သာဖြင့္လွစ္ဖို႔  ဆိုတာလည္း အဲဒီတုန္းက အေျခအေနကဆို စိတ္ကူးဖို႔ ေတာင္ မလြယ္ပါဘူး။ ျဖစ္လာျပန္ေတာ့လည္း ပ်က္စီး မသြားေအာင္ ကုသိုလ္အင္အားေတြနဲ႔ မျပတ္ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေနရတာပါ။ လူနည္းနည္းေလးနဲ႔ ဖြဲ႕စည္း ထားတဲ့ ကိုယ့္မိသားစုေတာင္မွ ၿပိဳကြဲသြားခ်င္ရင္        လြယ္လြယ္ေလးပါ။ ဒီလိုနဲ႔ တစ္ရက္ၿပီးတစ္ရက္၊ တစ္လ ၿပီးတစ္လ၊ တစ္ႏွစ္ၿပီးတစ္ႏွစ္ ရွင္သန္လာခဲ့တာ အခု ဆိုရင္ သန္လ်င္ဘုရားကုန္း သဘာဝတရားရိပ္သာ သက္တမ္း ေျခာက္ႏွစ္ေက်ာ္ရွိပါၿပီ။
          လူ႕ေလာကထဲမွာေနထိုင္ဖို႔ အခြင့္အေရးကလည္း အကန္႔အသတ္ ရွိပါတယ္။ ဦးဇင္းအေနနဲ႔လည္း အမ်ားစု ရဲ႕ စုေပါင္းစြမ္းအားနဲ႔ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာအလုပ္ ေတြကို လုပ္ႏိုင္သေလာက္၊ လုပ္ခြင့္ရွိသေလာက္၊ အေျခ အေနေပးသလို ဆက္လုပ္သြားမွာပါ။
 ၇။ ကိုယ္တတ္ႏိုင္သေလာက္ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈေတြ ျပဳလုပ္ေနတာကိုက သာသနာ ဝိုင္းျပဳေနတာပါ
          အဘိုးအဘြားေတြ၊ လူမမာေတြအေနနဲ႔ကလည္း သြားလာလို႔ မေကာင္းတာ၊ စားေသာက္လို႔ မေကာင္း တာ၊ မ်က္စိမႈန္တာ၊ နားေလးတာ၊ က်န္းမာေရး မေကာင္းတာ စတဲ့ မေကာင္းတာေတြကို စြဲမေနဘဲ၊ ကိုယ့္ေဆြမ်ိဳးေတြရဲ႕ အေရးကို အဓိကမထားဘဲ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာ ဆိုတဲ့ သာသနာျပဳတဲ့ သူေတာ္ေကာင္း အလုပ္ေတြကို ဝိုင္းဝန္းႀကိဳစား ျပဳလုပ္ဖို႔ပါပဲ။ လုပ္ခ်င္ တိုင္းေတာင္ လုပ္ဖို႔ မလြယ္တဲ့ အလုပ္ေတြပါ။ 
          ဒါေၾကာင့္လည္း ဒီလို အသက္-အရြယ္မေရြး၊ လူေကာင္း- လူမမာ မေရြး၊ လူမ်ိဳး-ဘာသာမေရြး၊ ပရဟိတအလုပ္- တရားအလုပ္မေရြး လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ ေကာင္းမႈကုသိုလ္ ဝိုင္းျပဳလုပ္ေနၾကတဲ့ တရား ရိပ္သာမ်ိဳး ျဖစ္လာဖို႔ဆိုတာ အင္မတန္ ခက္ခဲပါတယ္။ ဦးဇင္းအပါအဝင္ ဆရာသမားေတြရဲ႕ ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္ အင္အားေတြအမ်ားႀကီးနဲ႔၊ ေယာဂီေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာရဲ႕ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာဝနာအားေတြ စုေပါင္းၿပီးေတာ့မွ ဒီရိပ္သာကို တည္ေထာင္တာ ဆိုေတာ့ ဒီစြမ္းအားေတြ မရွိေတာ့ဘူးဆိုရင္ ရိပ္သာ ေရရွည္ ရပ္တည္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လူမမာ၊ အဘိုးအဘြား၊ ေယာဂီေတြအေနနဲ႔ကလည္း   ကိုယ္စြမ္းႏိုင္သေလာက္ တရားနာ၊ တရားအားထုတ္ တဲ့အလုပ္၊ ဒါနျပဳ၊ သီလေဆာက္တည္တဲ့ အလုပ္ ေတြကို ဝိုင္းဝန္းျပဳလုပ္ေပးပါ။ ဒါမွ ေနာက္ေရာက္ လာမယ့္ အဘိုးအဘြားေတြ၊ လူမမာေတြကလည္း ဒီအစဥ္အလာေကာင္းေလးကို လက္ခံၿပီး ကိုယ္ ရွင္သန္ေနထိုင္ခြင့္ရသေလာက္ တစ္စကၠန္႔ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တစ္မိနစ္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တစ္နာရီပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တစ္ရက္၊ တစ္လ၊ တစ္ႏွစ္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာပဲျဖစ္ျဖစ္ အင္မတန္ ႀကံဳေတာင့္ႀကံဳခဲတဲ့ တရားအားထုတ္၊ သာသနာျပဳတဲ့အလုပ္ကို ဝိုင္းဝန္းၿပီးေတာ့မွ ျပဳလုပ္ ႏိုင္ပါမယ္။
          မျဖစ္ေသးခင္ကေတာ့ ျဖစ္လာေအာင္ ႀကိဳးစားရပါ တယ္။ ျဖစ္လာၿပီဆိုရင္ေတာ့လည္း ပိုၿပီးေတာ့မွ တိုးတက္ က်ယ္ျပန္႔လာေအာင္çေရရွည္ရပ္တည္ႏိုင္ေအာင္ ဝိုင္းၿပီး ေတာ့မွ ႀကိဳးစားရမယ့္တာဝန္က ရိပ္သာထဲက သက္ႀကီး ရြယ္အိုေတြ၊ လူမမာေတြ၊ မွီခိုရာမဲ့ ကေလးသူငယ္ေတြနဲ႔ ေယာဂီအားလံုးမွာသာမက အျပင္ဘက္က အလွဴရွင္ ေတြနဲ႕ ႏိုင္တဲ့ဘက္က ဝိုင္းဝန္းကူညီေနတဲ့ ေဝယ်ာဝစၥ၊
ပရဟိတအဖြဲ႕ေတြမွာပါ တာဝန္ရွိပါတယ္။
၈။ကိုင္းကြ်န္းမွီ ကြ်န္းကိုင္းမွီ
          ပရဟိတလုပ္ငန္းဆိုတာ တစ္ခုၿပိဳလဲသြားရင္၊ တစ္ခု မရွိေတာ့ဘူးဆိုရင္ ႏွစ္ခု၊ သံုးခုလည္း ျဖစ္လာဖို႔ မလြယ္ပါဘူး။ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခုက မွီေနတာပါ။
          သာသနာျပဳတဲ့လုပ္ငန္းမွာ တရားရိပ္သာ တစ္ခု ဆိုလည္း တျခားရိပ္သာေတြနဲ႔ ပတ္သက္ေနတာ၊ မွီခို ေနတာပါ။ ဦးဇင္းကိုယ္တိုင္လည္း မိုးကုတ္ရိပ္သာတင္ မက ဦးဂိုအင္ကာရိပ္သာ၊ ဆရာႀကီးဦးဘခင္ရိပ္သာ ေတြပါ ဝင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီရိပ္သာေတြဝင္၊ ရိပ္သာေတြ အေၾကာင္းကို ေလ့လာလို႔ သိလာၿပီး  နဂိုရွိၿပီးသား ရိပ္သာေတြကို အေျခခံၿပီးေတာ့မွ သဘာဝတရားရိပ္သာ ဆိုတာ ေပၚေပါက္လာတာပါ။ ရိပ္သာေတြလည္း တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခုက မွီေနတာပါ။ ဒီမွာက ပရဟိတအလုပ္ေတြကိုပါ အႀကီးအက်ယ္ လုပ္ေနတာျဖစ္ေတာ့ ျမန္မာျပည္နဲ႔ ကမၻာေပၚမွာရွိၿပီးသား တရားရိပ္သာေတြ၊ ပရဟိတ လုပ္ငန္းေတြကို ပိုမိုခိုင္မာလာေစသလို အသစ္အသစ္ ေသာ တရားရိပ္သာေတြ၊ ပရဟိတလုပ္ငန္းေတြ ေပၚေပါက္လာေစဖို႔လည္း ကူညီေနတဲ့သေဘာပါ။
          ကိုယ္က သူမ်ားကို မွီခိုေနသလို ကိုယ့္ကိုလည္း သူမ်ားက မွီခိုေနတာပါပဲ။ အျပန္အလွန္ ဆက္စပ္          ပတ္သက္ေနတာပါ။ တစ္ခုျဖစ္လာၿပီဆိုရင္ ေနာက္ဟာ ေတြျဖစ္လာဖိုု႕ မခဲယဥ္းေတာ့ပါဘူး။ တစ္ခု ပ်က္စီးသြား မယ္ဆိုလည္း က်န္တာေတြ ပ်က္စီးဖို႔ဆိုတာ မခက္ခဲေတာ့ပါဘူး။
          ဒါေၾကာင့္ ရိပ္သာတစ္ခုတည္းရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြား အတြက္မဟုတ္ဘဲ ေကာင္းမႈကုသိုလ္လုပ္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြအားလံုးရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ႀကိဳးႀကိဳးစားစား ဝိုင္းဝန္းၿပီးေတာ့မွ အားထုတ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
၉။ ေကာင္းတာမလုပ္ဘဲနဲ႔ ေကာင္းက်ိဳးမျဖစ္ႏိုင္ပါ
          ေကာင္းတဲ့ဘက္က အားသာတယ္ဆိုရင္ ေကာင္း တဲ့အက်ိဳး ခံစားရတဲ့သူေတြ မ်ားလာမွာပါ။ တစ္ဦး တစ္ေယာက္ခ်င္းစီက ေကာင္းတာေတြမ်ားလာရင္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ေတြ စုေပါင္းထားတဲ့ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုခ်င္းစီမွာ ေကာင္းတဲ့သူေတြ မ်ားလာမယ္။ အဖြဲ႕ အစည္းေတြမွာလည္း မေကာင္းတဲ့အဖြဲ႕အစည္းေတြထက္ ေကာင္းတဲ့အဖြဲ႕အစည္းက မ်ားလာရင္ ေကာင္းတဲ့ဘက္ က အသာစီးရၿပီး ေကာင္းက်ိဳးေတြမ်ားလာမယ္။ တစ္ေယာက္တည္းသမားေတြ အေနနဲ႔လည္း ကိုယ္လို  တျခားတစ္ေယာက္တည္းသမားေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာ အတြက္ တာဝန္ရွိသလို အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုအေနနဲ႔ လည္း တျခားအဖြဲ႕အစည္းေပါင္း ေျမာက္ျမားစြာ အတြက္ တာဝန္ရွိပါတယ္။ သက္ႀကီးရြယ္အို ေစာင့္ေရွာက္ေရးအသင္း၊ က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ အသင္း၊ နာေရးကူညီမႈအသင္း၊ လူမႈေရးအသင္းေတြ အားလံုးဟာ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနတာပါ။ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီသဘာဝတရားရိပ္သာ တိုးတက္ရင္ တိုးတက္ သေလာက္ ဒီလို ပရဟိတလုပ္ငန္းေတြလည္း မ်ားလာ မယ္။ ဒီရိပ္သာ ရွင္သန္တိုးတက္ေနသေလာက္ အလား တူ တျခားရိပ္သာေတြလည္း အမ်ားႀကီး ေပၚေပါက္ လာပါမယ္။ ေရမ်ား ေရႏိုင္၊ မီးမ်ား မီးႏိုင္တဲ့ သေဘာ ပါ။
          စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခု ေအာင္ျမင္တယ္ဆိုရင္ အလားတူ တျခားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ အမ်ားႀကီး ေပၚေပါက္လာတာပါ။ ထီဆိုင္ေတြ ေရာင္းေကာင္းတယ္ ဆိုရင္ ေနာက္ထပ္ ထီဆိုင္ေတြ အမ်ားႀကီးေပၚေပါက္ လာသလိုပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ေလာကီအလုပ္ေတြက်ေတာ့ က်န္းမာေရးျပႆနာေတြ၊ အခ်င္းခ်င္းျပႆနာေတြက အင္မတန္မ်ားပါတယ္။ ဘုရား၊ တရား၊ သံဃာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဒီ ဒါန၊သီလ၊ဘာဝနာ အလုပ္ေတြက်ေတာ့ အဲဒီ ျပႆနာေတြကို ေလ်ာ့နည္းေစပါတယ္။ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာေတြ ျဖစ္ေစပါတယ္။ ဒီမွာ တရား နာ၊ တရားအားထုတ္၊ သီလေတြေစာင့္ထိန္းေနတာကိုက ကိုယ့္အက်ိဳးကို ေဆာင္ရြက္ေနတာဆိုလည္း ဟုတ္တယ္။ ကိုယ့္မိသားစု အက်ိဳး၊ ရပ္ရြာအက်ိဳး၊ ႏိုင္ငံအက်ိဳး၊ ကမၻာႀကီးရဲ႕အက်ိဳးကို ေဆာင္ရြက္ေနတာဆိုလည္း ဟုတ္ပါတယ္။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကိုက (၃၁)ဘံုသား ကမၻာသူ ကမၻာသားေတြထဲက တစ္ေယာက္ျဖစ္ေနတဲ့ အတြက္ပါ။ လူေတြက အမ်ားလုပ္သလို လိုက္လုပ္တတ္ တဲ့ အက်င့္ရွိပါတယ္။ မေကာင္းတာလုပ္ရင္လည္း ဝိုင္း ၿပီးေတာ့မွ လိုက္လုပ္ၾက၊ ေကာင္းတာလုပ္ရင္လည္း ဝိုင္းၿပီးေတာ့မွ လိုက္လုပ္ၾကေတာ့ ေကာင္းတဲ့လုပ္ရပ္က အားသာလာမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ေကာင္းတာေတြလုပ္ျဖစ္ဖို႔က သိပ္လြယ္သြားၿပီး မေကာင္းတာေတြေနရာမွာ ေကာင္းတာေတြ အမ်ားႀကီး အစားထိုးျဖစ္လာလိမ့္မယ္။
          နဂိုတုန္းက အေျခအေနက်ေတာ့ ပရဟိတအဖြဲ႕ အစည္းေတြ အင္မတန္နည္းပါတယ္။ တရားရိပ္သာေတြ ဆိုလည္း တစ္လတေလ ဖြင့္တာမ်ိဳးေတာ့ ရွိေပမဲ့ အၿမဲတမ္းဖြင့္တာမ်ိဳးက အင္မတန္ နည္းပါတယ္။ စီးပြားေရးသမား၊ ႏိုင္ငံေရးသမား၊ ပညာေရးသမားက မ်ားေပမဲ့ တရားသမားက နည္းပါတယ္။ ေကာင္းမႈ ကုသိုလ္ျပဳတဲ့သူေတြလည္း နည္းပါတယ္။
          အခုေခတ္မွာေတာ့ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြတင္မက နယ္ေတြမွာ ပါ ပရဟိတလုပ္ငန္းေတြ၊ လူမႈေရးလုပ္ငန္းေတြ၊ နာေရး ကူညီမႈေတြ အင္မတန္ကို မ်ားျပားလာပါၿပီ။ ဒါေတြက ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနတာပါ။
          -        ဒီမွာလုပ္တဲ့ ေကာင္းမႈကုသိုလ္နဲ႔ အျပင္မွာလုပ္တာနဲ႔၊
          -        အျပင္မွာလုပ္တာနဲ႔ ဒီမွာလုပ္တာနဲ႔၊
အျပန္အလွန္ ဆက္စပ္ပတ္သက္ေနတာပါ။ မီဒီယာ ေခတ္ဆိုေတာ့ ဒီမွာ ဘာလုပ္လဲဆိုတာ အျပင္က သိ တယ္၊ အျပင္က ဘာလုပ္လဲဆိုတာလည္း ဒီက သိႏိုင္ တာပဲ။ မေကာင္းမႈဆိုရင္ လ်င္ျမန္စြာ ပ်ံ႕ႏွံ႕တတ္သလို ေကာင္းမႈဆိုတာက ပိုၿပီးေတာ့ေတာင္ လ်င္ျမန္စြာ ပ်ံ႕ႏွံ႕ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေကာင္းတာေတြကို ျပဳလုပ္ထားမယ္ ဆိုရင္ ေကာင္းက်ိဳးေတြ မျဖစ္ပါနဲ႔လို႔ တားလို႔ မရပါ ဘူး။
          ေကာင္းတာမလုပ္ႏိုင္ဘဲနဲ႔ ေကာင္းက်ိဳးေတြပဲ ျဖစ္ခ်င္ေနၾကလို႔ လိုအင္ဆႏၵ မျပည့္ၾကတာပါ။ ဦးဇင္း အေနနဲ႔ ဒါကို နားလည္လို႔ ဘယ္ေလာက္အခက္အခဲ ရွိရွိ ဘယ္ေလာက္ၾကာၾကာ ဒီေကာင္းမႈကုသိုလ္အလုပ္ ကို မစြန္႔ဘဲနဲ႔ ျပဳလုပ္တယ္။ ဘယ္သူမွ မလုပ္လည္း ကိုယ္ကေတာ့ ဆက္လုပ္တယ္။ ေယာဂီေတြအားလံုး လည္း ဒီလို စိတ္ထားနဲ႔ ဒီလို ျပဳလုပ္ဖို႔ တာဝန္ရွိပါ တယ္။ အင္မတန္ တန္ဖိုးရွိတဲ့ ရခဲလွတဲ့ အလုပ္ကို ျပဳလုပ္ေနျခင္းပါ။ လူကေတာ့ အသက္ ငယ္ရင္ငယ္မယ္၊ ႀကီးရင္ႀကီးမယ္၊ က်န္းမာရင္ က်န္းမာမယ္၊ မက်န္းမာ ရင္ မက်န္းမာဘူး၊ ငါ စြဲႀကီးရင္ႀကီးမယ္၊ နည္းရင္ နည္းမယ္၊ ပညာတတ္ရင္ တတ္မယ္၊ မတတ္ရင္ မတတ္ဘူး။ ဒါက အေရးမႀကီးပါဘူး။ လုပ္တဲ့လုပ္ရပ္က ႀကီးက်ယ္တဲ့ တန္ဖိုးရွိတဲ့ ေကာင္းမႈကုသိုလ္အလုပ္ ျဖစ္ေနဖို႔သာ အေရးႀကီးတာပါ။
ဦးဥတၲမသာရ
                                                                                                                 

No comments: