ဥကၠလာျမင့္သန္းေအာင္
သကၤႆနဂိုရ္သည္ ပဥၥာလတိုင္းအတြင္းရွိ
အဓိက က်ေသာၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။ ပဥၥာလတိုင္းသည္ ေသာဠသ မဟာဇနပဒ တိုင္းႀကီး
တစ္ဆယ့္ေျခာက္ တိုင္းတို႔တြင္ တစ္တိုင္း အပါအဝင္ ျဖစ္သည္။ သုရ
ေသနတိုင္းႏွင့္ေကာသလတိုင္း ႏွစ္ခုၾကားတြင္ တည္ရွိသည္။
ပဥၥ သကၤႆနဂိုရ္
ာလတိုင္း၏
အေနာက္ေျမာက္ဘက္၌ ကု႐ုတိုင္း ရွိသည္။ အေရွ႕ေတာင္ဘက္တြင္ ဝံသတိုင္း ရွိသည္။
ပဥၥာလတိုင္းတြင္ ေျမာက္ပိုင္းပဥၥာလႏွင့္ ေတာင္ပိုင္း ပဥၥာလ ဟူ၍ ႏွစ္ပိုင္းရွိသည္။
ဘာဂီရတီျမစ္သည္ ထိုႏွစ္ပိုင္းကို တစ္ပိုင္းစီ ျခားထားေပးသည္။
ဗုဒၶဓမၼ၏အျမင္ျဖင့္ၾကည့္လွ်င္ ပဥၥာလတိုင္းသည္
အေရးပါအရာေရာက္သည့္ တိုင္းတစ္တိုင္းျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ ထင္ရွားေသာ
တပည့္ႀကီးတစ္ဦး ျဖစ္သည့္ ဝိသာခပဥၥာလပုတၲမေထရ္သည္ ပဥၥာလတိုင္းသား ျဖစ္သည္။
ပဥၥာလတိုင္းအတြင္း၌ ကမိၸလႅၿမိဳ႕၊
အာဠဝီၿမိဳ႕၊ ကဏၰကုဇၨၿမိဳ႕၊ ေသာေရယ်ၿမိဳ႕ စေသာၿမိဳ႕မ်ား ရွိေလသည္။ ထိုၿမိဳ႕မ်ားထက္
သကၤႆၿမိဳ႕သည္ ဗုဒၶဘုရား ရွင္၏ဘဝျဖစ္စဥ္ေတာ္ႏွင့္ အထူးပင္ ဆက္စပ္မႈရွိေသာေၾကာင့္
ဗုဒၶဘာသာေလာက၌ ေရွးယခင္ေခတ္ကစ၍ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားလာခဲ့ရာ ယခုေခတ္အထိပင္
ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား၏ ဘုရားဖူး႒ာန စာရင္းဝင္တစ္ေနရာ အျဖစ္ တည္ရွိေနေလသည္။
သကၤႆၿမိဳ႕သည္ ဇမၺဴဒိပ္၏ေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ပါဠိစာေပ၌သာမက ေရွး သကၠတစာေပမ်ား၌ပင္ သကၤႆၿမိဳ႕အေၾကာင္း ပါဝင္ေနသည္ကို
ေတြ႕ရသည္။ ဝါလမိကိရွင္ရေသ့၏ ရာမာယဏက်မ္း၌ သကၤႆၿမိဳ႕အေၾကာင္း ေရးထား သည္ကို
ေတြ႕ရသည္။
သုဓႏုမင္းသည္ သကၤႆၿမိဳ႕၌
အုပ္ခ်ဳပ္မင္းျပဳေနသည္။ မင္းဆိုးမင္းညစ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သုဓႏု မင္းကို
မိထိလာျပည့္ရွင္ ဘုရင္ဇနကမင္းသည္
သုတ္သင္ၿပီး သူ႕ညီအစ္ကိုေတာ္ ကုသဒြါဇကို နန္းတင္လိုက္သည္။ ကုသဒြါဇမင္းသည္
သကၤႆၿမိဳ႕ကို ႏွစ္ေပါင္း ရွည္ၾကာ စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ ရာမႏွင့္ လကၡဏတို႔
တက္ေရာက္ေသာ မိထိလာျပည္၌က်င္းပသည့္ သမီးေတာ္ သီတာေဒဝီ၏ပန္းကံုးစြပ္ပြဲတြင္
ကုသဒြါဇဘုရင္လည္း မာဓဝီႏွင့္သုကတိၲ အမည္ရွိ သမီးေတာ္ႏွစ္ပါးႏွင့္အတူ တက္ေရာက္ၿပီး
သမီးေတာ္ႏွစ္ပါးကို ဘဂုတႏွင့္လည္းေကာင္း၊ သၾတဳဃနႏွင့္ လည္းေကာင္း
လက္ထပ္ေပးခဲ့ေလသည္။
သကၤႆၿမိဳ႕သည္ ေရွးေခတ္ေဟာင္းက အလြန္ တရာ
ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားသည့္ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ နာမည္ေက်ာ္ သကၠတသဒၵါဆရာႀကီး ပါဏိနိသူ၏အ႒အဓနာဃ
အမည္ရွိ နာမည္ေက်ာ္ သဒၵါက်မ္းႀကီးတြင္ သကၤႆၿမိဳ႕အမည္ကို ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပထားသည္။
အလားတူပင္ သိဒၶတၳ ေကာမုဒိ အမည္ရွိ အျခား သကၠတသဒၵါက်မ္းထဲတြင္လည္း
သကၤႆၿမိဳ႕အမည္ပါရွိေလသည္။
ဗုဒၶဘုရားရွင္လက္ထက္ေတာ္အခါက သကၤႆ
ၿမိဳ႕အေျခအေနသည္ ထိုေခတ္ကုန္သြယ္မႈဆက္သြယ္ ေရးအျမင္ျဖင့္ၾကည့္လွ်င္
အလြန္တရာအကြက္အကြင္း က်ေသာၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္သည္။ နာမည္ႀကီးလမ္းမႀကီး သံုးခုတို႔သည္
သကၤႆၿမိဳ႕၌ဆံုသည္။ ပထမလမ္းမ ႀကီးမွာ ဥတၲရာပထေျမာက္ပိုင္းလမ္းမႀကီးျဖစ္သည္။
သကၤႆၿမိဳ႕သည္ ထိုလမ္းမႀကီးေပၚတြင္ ရွိသည္။ တစ္ဘက္တြင္ ေသာေရယ်ၿမိဳ႕ရွိၿပီး၊
အျခားတစ္ဘက္ တြင္ ကဏၰကုဇၨၿမိဳ႕ရွိသည္။ သကၤႆၿမိဳ႕သည္ ထိုၿမိဳ႕ ႏွစ္ၿမိဳ႕၏အလယ္၌
ရွိသည္။
ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ ေဝရဥၨာ၌ ဒြါဒသမဝါ ကပ္ေတာ္မူၿပီးေနာက္
ေဝရဥၨာမွအစဥ္အတိုင္း ေသာေရယ် ၿမိဳ႕၊ သကၤႆၿမိဳ႕၊ကဏၰကုဇၨၿမိဳ႕မ်ားကို ျဖတ္သန္းေတာ္မူလ်က္
ထိုလမ္းမႀကီးအတိုင္း ပယာဂပတိဌာနသို႔ လည္းေကာင္း၊ထိုမွတစ္ဆင့္ဗာရာဏသီသို႔လည္းေကာင္း
ၾကြေတာ္မူေလသည္။
ဒုတိယလမ္းမႀကီးမွာ သကၤႆၿမိဳ႕မွ သာေကတ
ၿမိဳ႕ကိုျဖတ္လ်က္ သာဝတိၳၿမိဳ႕အထိသြားေသာ လမ္းမႀကီးျဖစ္သည္။ သကၤႆၿမိဳ႕မွ
သာဝတိၳၿမိဳ႕အထိ ခရီးမွာ ယူဇနာသံုးဆယ္ရွိသည္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွ
သကၤႆၿမိဳ႕ေပၚသို႔ဆင္းသက္ ေတာ္မူလာၿပီးေနာက္ ထိုလမ္းမႀကီးအတိုင္း သာဝတိၳျမိဳ႕သို႔
ၾကြေတာ္မူသည္။
တတိယလမ္းမႀကီးမွာ သကၤႆၿမိဳ႕ကိုျဖတ္သြားေသာလမ္း
ျဖစ္သည္။ ထိုလမ္းသည္ ေသာေရယ်ၿမိဳ႕ မွလာၿပီး အစဥ္အတိုင္း သကၤႆၿမိဳ႕၊ ကဏၰကုဇၨၿမိဳ႕၊
ဥဒုမၺရၿမိဳ႕၊ အဂၢလပုရၿမိဳ႕မ်ားကို ျဖတ္လ်က္ သဟဇာတိၿမိဳ႕အထိ ေပါက္ေလသည္။
ရွင္ဥပဂုတၲမေထရ္ျမတ္ႏွင့္
ဘုရင္အေသာကတို႔ သည္ ဇမၺဴဒိပ္ကြ်န္းရွိ ဗုဒၶဘုရားရွင္ႏွင့္ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္ေနသည့္
အထြတ္အျမတ္ဌာနမ်ားသို႔ လွည့္လည္ဖူးေျမာ္ၾကရာ ဌာန အေတာ္ႏွံ႕သြားေလၿပီ။ သူတို႔၏
ယခုတစ္ႀကိမ္ ဘုရားဖူးဌာနသည္ သကၤႆနဂိုရ္ျဖစ္သည္။ မေထရ္ျမတ္ႏွင့္မင္းႀကီးတို႔သည္
သကၤႆနဂိုရ္သို႔ ေရာက္ေတာ္မူလာၾကသည္။ အေသာကမင္းႀကီးသည္ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ ဘဝျဖစ္စဥ္
ေတာ္ႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္ အျခားဌာနမ်ားကို ဖူးေတြ႕ရ သကဲ့သို႔ပင္ ယခု သကၤႆနဂိုရ္သို႔
ေရာက္လာေသာ အခါတြင္လည္း သဒၶါတရားမ်ား တဖြားဖြားေပၚေနသည္။ ရွင္ဥပဂုတၲမေထရ္က
ေနရာတစ္ခုသို႔ ညႊန္ျပလ်က္ မိန္႔ေတာ္မူေလသည္။
“ဒီေနရာဟာ ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား တာဝတႎသာက
ဆင္းသက္ျြကလာေတာ္မူတဲ့ေနရာျဖစ္တယ္။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြ အစဥ္အဆက္ ယူဆလာခဲ့ၾကတဲ့ အစဥ္အလာတစ္ခု ရွိတယ္၊
ရွင္ေတာ္ျမတ္ဘုရား တာဝတႎသာနတ္ျပည္ ၾကြေတာ္မူၿပီး မယ္ေတာ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ နတ္သားကို
အဘိဓမၼာတရား ေဟာၾကားေတာ္မူတယ္။ တာဝတႎသာ နတ္ျပည္မွာ အဘိဓမၼာတရားေဟာေတာ္မူၿပီး
သီတင္းဝါလကြ်တ္တဲ့ အခါက်ေတာ့ လူ႕ျပည္ကို ျပန္ျြကလာတယ္။ အဲဒီအခါမွာ တာဝတႎသာကေန
သကၤႆနဂိုရ္ကို ပတၲျမားေစာင္းတန္းနဲ႔ ဆင္းသက္ ၾကြေတာ္မူလာတယ္။ ဒီသကၤႆၿမိဳ႕ရဲ႕
ေတာင္ဘက္ ၿမိဳ႕တံခါးဝမွာ ေျခခ်ေတာ္မူတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဒီေနရာကလည္း ဘုရားရွင္မ်ားရဲ႕
မကင္းတဲ့ အဝိဇတိတဌာနတစ္ခု ျဖစ္ေနၿပီး ဗုဒၶဘာသာ ဝင္ သူေတာ္စင္တို႔ ရွိခိုး
ဦးတိုက္ရာ အထြတ္အျမတ္ဌာန တစ္ခု ျဖစ္ေနတယ္မင္းႀကီး”
ဘုရင္အေသာကသည္ ရွင္ဥပဂုတၲမေထရ္ျမတ္
၏မိန္႔ဆိုစကားကို ၾကားရေသာအခါ ေစတနာ သဒၶါတရား ျဖစ္ေပၚလာၿပီးလွ်င္ သကၤႆနဂိုရ္၌လည္း
အျခားေသာ ဗုဒၶအထြတ္အျမတ္ဌာနမ်ားကဲ့သို႔ ေစတီပုထိုးမ်ားႏွင့္ ေက်ာက္တိုင္မ်ား
တည္ထားကိုးကြယ္ရန္ ဆံုးျဖတ္လိုက္ေလသည္။
ဓမၼပဒအ႒ကထာအဆိုအရ တာဝတႎသာမွ ဆင္းသက္ၾကြေတာ္မူလာသည့္
ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ ပထမ ဦးဆံုး လက္ယာေျခေတာ္ ခ်ေတာ္မူရာေနရာ၌ ေျခေတာ္ရာေစတီ
တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့သည္။ ထိုေနရာ ကား ယခု ဗိဆာရီေဒဝီဘုရားေက်ာင္း တည္ရွိသည့္
ေနရာဟုဆိုၾကသည္။ ထိုဘုရားေက်ာင္း၌ နတ္သမီး ႐ုပ္တုတစ္ခုရွိသည္။
ထိုနတ္သမီး႐ုပ္တုႏွင့္ပတ္သက္၍ အခ်ိဳ႕က မွတ္ခ်က္ခ်ေျပာဆိုၾကသည္မ်ားရွိသည္။
ထိုအရပ္ေဒသ၌ ဗိရွဟရီအမည္ရွိေသာ ဘုရင္မတစ္ဦး
စိုးမိုးအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ ထိုဘုရင္မသည္ တရားႏွင့္အညီ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည့္အတြက္
ထိုဘုရင္မ နတ္ရြာစံေသာအခါ တိုင္းသားျပည္သူမ်ားက ဘုရင္မ႐ုပ္တု
ျပဳလုပ္ကိုးကြယ္ၾကသည္။ သီတင္းကြ်တ္လျပည့္ေန႔၌ ထိုဘုရားေက်ာင္းတြင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္
တာဝတႎသာနတ္ျပည္မွ ဆင္းသက္ေတာ္မူသည့္ အထိမ္းအမွတ္ပြဲ က်င္းပျပဳလုပ္ၾကသည္ ဆိုၾက၏။
အေသာကမင္းတရားႀကီးသည္ သကၤႆနဂိုရ္၌
ေက်ာက္တိုင္မ်ား၊ ေစတီပုထိုးမ်ား၊ ေက်ာင္းတိုက္မ်ား ကို တည္ထားကိုးကြယ္ေလသည္။
အေသာကမင္းႀကီး စိုက္ထူခဲ့ေသာ ေက်ာက္တိုင္တစ္တိုင္ထိပ္ဖ်ားရွိ ဆင္႐ုပ္ တစ္႐ုပ္သည္
ယခုထက္တိုင္ သကၤႆနဂိုရ္၌ ရွိေန သည္။ ထိုဆင္႐ုပ္သည္ ေပခုနစ္ဆယ္အျမင့္ရွိသည့္
ေက်ာက္တိုင္ထိပ္က ဆင္႐ုပ္ျဖစ္သည္ဟု သမိုင္းပညာ ရွင္အခ်ိဳ႕က ယူဆၾကသည္။
ထိုေက်ာက္တိုင္ မည္သို႔ မည္ပံု ျဖစ္သြားသည္ဆိုသည္ကို မေျပာႏိုင္ၾကေသာ္လည္း
က်န္ရွိေနသည့္ဆင္႐ုပ္ကိုမူ အစိုးရက သံလက္ရန္းမ်ား ကာရံ၍ ထိန္းသိမ္းထားၾကသည္။
ထိုဆင္႐ုပ္၏ေက်ာ၌ ပိယဒႆီအေသာက ဟူ၍ ျဗဟၼီအကၡရာ စာလံုးျဖင့္ ေရးထိုးထားသည္။
တ႐ုတ္ခရီးသည္ ႏွစ္ဦးစလံုးပင္
သူတို႔ခရီးစဥ္ မွတ္တမ္း၌ သကၤႆနဂိုရ္အေၾကာင္းကို ထည့္သြင္း ေရးသားထားၾကသည္။ ၇-
ရာစုအတြင္း အိႏိၵယသို႔ ေရာက္လာေသာ တ႐ုတ္ခရီး သည္ ရႊင္က်န္သည္ သကၤႆနဂိုရ္သို႔လည္း
ေရာက္လာသည္။
သူ၏မွတ္တမ္း၌ -
ဘုရင္တစ္ပါးသည္
မူရင္းေစာင္းတန္း တစ္ေနရာ၌ မူရင္းေစာင္းတန္း ပံုစံအတိုင္း အဖိုးတန္ပစၥည္းမ်ားကို
အသံုးျပဳလ်က္ အုတ္ႏွင့္ေက်ာက္ေစာင္းတန္းတစ္ခု တည္ေဆာက္ထားသည္။ ထို ေစာင္းတန္းေလွကားသည္
အျမင့္ေပခုနစ္ဆယ္ရွိၿပီး ေစာင္းတန္းထိပ္၌ ဘုရားေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္း ေဆာက္လုပ္ထား၏။ ထိုဘုရားေက်ာင္း၌ ဗုဒၶ ေက်ာက္ဆင္းတု
တစ္ဆူ ကိုးကြယ္ထားသည္။ ေစာင္းတန္း၏ ယာဘက္ႏွင့္
ဝဲဘက္တို႔၌ ျဗဟၼာ႐ုပ္ႏွင့္ သိၾကား႐ုပ္တို႔ အသီးသီး ရွိေနၾကသည္။ ထို ႐ုပ္တုမ်ားမွာ
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ တာဝတႎသာမွ ဆင္းသက္ ၾကြေတာ္မူလာပံုကို
သ႐ုပ္ေဖာ္ထားျခင္း ျျဖစ္ဟန္တူသည္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္
တာဝတႎသာမွ ဆင္းသက္ၾကြေတာ္မူလာပံုႏွင့္ပတ္သက္၍ ဆို႐ိုးစကား ရွိခဲ့သည္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္ တာဝတႎသာမွ သကၤႆနဂိုရ္သို႔ ဆင္းသက္ ၾကြလာေတာ္မူစဥ္က ပတၲျမားေစာင္းတန္း
ျဖင့္ ဆင္းသက္ၾကြေတာ္မူသည္။ ျဗဟၼာမင္းႏွင့္ သိၾကားမင္းတို႔သည္လည္း
ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္အတူ လူ႕ျပည္သို႔ ဆင္းသက္လာၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ျဗဟၼာမင္းႏွင့္
သိၾကားမင္းတို႔သည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ႏွင့္အတူ ပတၲျမား ေစာင္းတန္းမွ မဆင္းသက္ၾကေခ်။
သီးျခား ေစာင္းတန္း ျဖစ္သည့္ ေရႊေစာင္းတန္းႏွင့္ ေငြေစာင္းတန္းတို႔မွ
ဆင္းသက္လာၾကသည္။ ျဗဟၼာမင္းက လက္ယာဘက္ ေရႊေစာင္းတန္းမွ ဆင္းသက္လာၿပီး သိၾကားမင္းက
လက္ဝဲဘက္ ေငြေစာင္းတန္းမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု ဆို႐ိုးစကားရွိခဲ့ေလ သည္။
ထိုေစာင္းတန္းမ်ားသည္ သကၤႆနဂိုရ္တြင္
ကာလအတန္ၾကာမွ် တည္ရွိေနခဲ့ ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေျမႀကီးအတြင္းသို႔
နစ္ျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္သြားၾကေလသည္။
ဥကၠလာျမင့္သန္းေအာင္
No comments:
Post a Comment