အရိယာ
အရွင္အဂၢသာရ
(ဗုဒၶသာသနာ့ဝန္ေဆာင္)
မဟာစည္ ဆရာေတာ္ဘုရား ၏ သီလဝႏၱသုတၲန္
တရားေတာ္၊ စာ - ၃၈၇ ၌ “သီဟိုဠ္မွာ သာသနာေတာ္ အထူး ထြန္းေတာက္တဲ့ အခ်ိန္က
စိတၲလေတာင္မွာ ရဟႏၱာ မေထရ္တစ္ပါးကို ေတာထြက္ ဦးပဥၥင္းႀကီးတစ္ပါးက ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္
ျပဳစုေနပါသတဲ့။
တစ္ေန႔ေသာအခါ ဆြမ္းခံၾကြၿပီး အျပန္မွာ
ေတာထြက္ဦးပဥၥင္းႀကီးက ရဟႏၱာမေထရ္ကို ‘အရိယာ ပုဂၢိဳလ္ဆိုတာ ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္ပါလဲ
အရွင္ဘုရား’လို႔ ေမးတယ္။
ရဟႏၱာမေထရ္က ‘ဒီ သာသနာေတာ္မွာ
တခ်ိဳ႕ဦးပဥၥင္းႀကီးေတြဟာ အရိယာမေထရ္တို႔၏ သပိတ္သကၤန္းကို သယ္ယူကာ ဝတ္ႀကီးဝတ္ငယ္
ျပဳစုလ်က္ အတူတကြ သြားလာေနေသာ္လည္း အရိယာတို႔ကို မသိဘူး အရိယာတို႔ကို သိရန္
ဒီလိုခက္ခဲတယ္ ငါ့ရွင္’ လို႔ ေျပာၾကားတယ္တဲ့။
ဒါေပမဲ့ အဲဒီဦးပဥၥင္းႀကီးက ေတာ့ အဲဒီလို
အမိန္႔ရွိေျဖၾကားတဲ့ သူ႕ဆရာကို အရိယာမွန္း ရဟႏၱာမွန္း မသိရွာဘူးတဲ့။”
(မူလပဏ္-႒-ပ-၂၃)
ေနာက္ၿပီးေတာ့ အ႒ကထာမ်ားမွာ အရိယာမ်ား
အလိုနည္းပံုကိုလည္း ဒီလိုျပဆို ထားပါတယ္။
ေယာပန - အၾကင္သူသည္
ကား၊ေသာတာပႏၷာဒီသုအညတေရာ ဟုတြာ - ေသာတာပန္ စသည္ တို႔တြင္ တစ္ပါးပါးျဖစ္ၿပီး၍ ေသာတာပႏၷာဒိဘာဝံ - မိမိ၏ ေသာတာပန္အျဖစ္ စသည္ကို
ဇာနာေပတံု န ဣစၦတိ-သူတစ္ပါး အား သိေစရန္ အလိုမရွိ။ အယံ-ဤသူသည္
အဓိဂမအပိၸေစၦာနာမ-တရားထူးရျခင္းႏွင့္စပ္၍ အလိုနည္းသူ မည္၏။
(မူလပဏ္-႒၊
ဒု-၄၇စသည္)
(ယခု ေျပာခဲ့တဲ့ ရဟႏၱာတို႔၏ ဝန္ခံ
ေျပာဆိုပံု၊ အရိယာတို႔၏ အလိုနည္းပံုမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ လွ်င္ မိမိကိုယ္ကို
ေသာတာပန္ဟု၊ ရဟႏၱာဟုသိေစလိုသည့္ျပင္ ယင္းသို႔ မယံုၾကည္သူတို႔အား မေက်နပ္သည့္လကၡဏာ ျပေနေသာ
တရားသမားတို႔ကို စဥ္းစားဖြယ္ရွိေနေပသည္။)
ဟူ၍ မိန္႔ဆိုထားေပရာ ယခု ကာလ၌ ဖလသမာပတ္
ဝင္စားပံုတို႔ကို ေခြ႐ိုက္၍ပင္ ျဖန္႔ခ်ိေနၾကသည့္ျပင္ တခ်ိဳ႕တရားစခန္းမ်ားကလည္း (၇)
ရက္ႏွင့္ အရိယာျဖစ္ရမည္ ဟူ၍ အာမခံႏွင့္ ျပသေနၾကပါ၏။
တခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္မ်ားကလည္း မိမိတို႔
ကိုးကြယ္ေနေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကို အရိယာဟူ၍ သတ္မွတ္ေျပာဆိုေနၾကပါ၏။
အရိယာတို႔ ကိစၥ၌ မိမိတို႔က ဘာမွ်မသိဘဲ
လူအမ်ားက အရိယာ ရဟႏၱာဟု သမုတ္လိုက္လွ်င္ လိုက္၍ ေရာေယာင္ကာ ေျပာဆိုေနၾကေသာ
ပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း ရွိၾကေလရာ ေျပာသင့္မွ ေျပာၾကရန္၊ စိစစ္ ေဝဖန္ရန္ လိုအပ္ပါ၏။
မဟာစည္ ဆရာေတာ္ဘုရား၏
သေလႅခသုတ္တရားေတာ္ႀကီး စာ - ၁၀၇ ၌ “မေထရ္တစ္ပါးက ကမၼ႒ာန္းေတာင္းတဲ့ တပည့္မ်ားကို
ဒီလိုကမၼ႒ာန္းေပးသတဲ့။ တစ္ခဏ ခ်င္း ရဟႏၱာျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ ကမၼ႒ာန္း ကို
ေဟာမယ္၊မိမိေနရာ ေက်ာင္းခန္း ထဲဝင္ၿပီး မူလကမၼ႒ာန္းကို ႏွလံုး သြင္းေနရမယ္၊ အဲဒီလို
ႏွလံုးသြင္းေနစဥ္မွာ အေရာင္အလင္း ေပၚလာရင္ အဲဒါ ပထမမဂ္ပဲ။ အဲဒီ ပုဂၢိဳလ္ဟာ
ဆက္ၿပီး႐ႈေနစဥ္ ဒုတိယအႀကိမ္ အလင္းေရာင္ေပၚလာျပန္ရင္ အဲဒါ ဒုတိယမဂ္ပဲ။ ထို႔အတူ တတိယ
အႀကိမ္ စတုတၳအႀကိမ္ အေရာင္အလင္းေပၚလာရင္လည္း တတိယမဂ္၊ စတုတၳမဂ္ပဲ။ ဒါေလာက္ဆိုရင္
အရဟတၲမဂ္၊ အရဟတၲဖိုလ္ ေရာက္ၿပီး ျဖစ္တယ္လို႔ ကမၼ႒ာန္းကို ေဟာၾကားညႊန္ျပေပးသတဲ့။ အဲဒီလို
ကမၼ႒ာန္းေပးတဲ့အတြက္ သူ႕တပည့္ေတြက အဲဒီဆရာမေထရ္ကို ရဟႏၱာပဲလို႔
ယံုၾကည္ဆံုးျဖတ္ၾကသတဲ့။
ေနာက္ကာလ အဲဒီ မေထရ္
ပ်ံလြန္ေတာ္မူတဲ့အခါ ရဟႏၱာ ပရိနိဗၺာန္စံတယ္လို႔ ယံုၾကည္ယူဆၿပီး အႀကီးအက်ယ္ပူေဇာ္ၾက
သၿဂႋဳဟ္ၾကတယ္။ အ႐ိုးမ်ားလည္း ေကာက္ယူၿပီး ေစတီတည္ထားၾကတယ္။
အဲဒီအခါ ဗဟုသုတျပည့္စံုတဲ့ အာဂႏၲဳရဟန္းမ်ား
ေရာက္လာၿပီး ေမးျမန္းၾကည့္တဲ့အခါ ေက်ာင္းေန တပည့္မ်ားက သူတို႔ဆရာမေထရ္ႀကီး
ကမၼ႒ာန္းတရား ေဟာပံုကို ေျပာျပၿပီးေတာ့ ပရိနိဗၺာန္စံသြားေၾကာင္း၊ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို
ေစတီ တည္ထားေၾကာင္းမ်ားကို ေျပာၾကတယ္။ အဲဒီအခါ အာဂႏၱဳ ရဟန္းမ်ားက
အရွင္တို႔ဆရာမေထရ္ႀကီး ေတြ႕တဲ့အေရာင္အလင္းဟာ ပုထုဇဥ္ပဲလို႔ တရားက်မ္းဂန္ႏွင့္အညီ
ရွင္းလင္းေျပာျပၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီမေထရ္ႀကီး၏ တပည့္ ရဟန္းေတြက သူတို႔ဆရာကို
ပုထုဇဥ္လို႔ ဆိုရပါမလားလို႔ မခံမရပ္ႏိုင္ျဖစ္ၿပီး ျငင္းခံုၾကသတဲ့။ အဲဒီလို ရဟႏၱာ
မဟုတ္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကို ရဟႏၱာလို႔ အထင္မွားေနတဲ့အယူကို မစြန္႔ရင္ အဲဒီလိုပုဂၢိဳလ္ေတြမွာ
မဂ္ဖိုလ္ မရႏိုင္ဘူး။ နတ္ျပည္ေတာင္ မေရာက္ႏိုင္ဘူးလို႔ အဲဒီ အ႒ကထာမွာ ျပ
ဆိုထားပါတယ္။ ျပဆိုပံုကို ထုတ္ျပပါဦးမယ္။
ဧဝံဝါဒီနံ - ဤသို႔ မွားေသာ
အယူရွိကုန္ေသာ၊ ဘိကၡဴနံ-ရဟန္း တို႔၏၊ သတံဝါေဟာတု သဟႆံ ဝါ-တစ္ရာေသာ္လည္းေကာင္း၊
တစ္ေထာင္ေသာ္လည္းေကာင္း ရွိေစ၊ ယာဝတံလဒႎၶ နပၸဇဟႏိၱ-ထို မွားေသာ အယူဝါဒကို
မစြန္႔သမွ် ကာလပတ္လံုး၊ သေဂၢါပိ မေဂၢါပိ ဝါရိေတာ ေယဝ-နတ္ျပည္ကိုေရာ မဂ္ကိုေရာ
တားျမစ္အပ္သည္သာတည္း တဲ့။
အဲဒီမွာ ဋီကာက ဒီလို ထပ္ ဆင့္ၿပီး
ဖြင့္ျပပါတယ္။
ကဲ့ရဲ႕ထိုက္ေသာ ပုထုဇဥ္ အျဖစ္၌တည္သည့္
ပုဂၢိဳလ္ကို ခ်ီးမြမ္းထိုက္ေသာ အရိယာအျဖစ္သို႔ ျမႇင့္တင္၍ ယူထားေသာ ထိုမိစၦာ
အယူကို ၿမဲၿမံစြာ ခ်ီးေျမႇာက္၍ ေျပာ ဆိုျငင္းခံုျခင္းေၾကာင့္ ‘နတ္ျပည္ကို ေရာ
မဂ္ကိုေရာ တားျမစ္သည္သာ တည္း’ဟု အ႒ကထာဆရာ ဆိုေပသည္တဲ့။
အဲဒါဟာ ကိုယ့္ရဲ႕ ဆရာကို မဟုတ္ဘဲနဲ႔
ဂုဏ္တင္ၿပီး ျငင္းခံုေျပာဆိုရင္ အျပစ္ႀကီး ေၾကာင္း အထး သတိျပဳၾကဖို႔ပါပဲ။”ဟု
မိန္႔ဆိုထာ ပါ၏။
အရိယာတို႔၏သီလကိုလည္း မဟာစည္
ဆရာေတာ္ဘုရား၏ သီလဝႏၱသုတၲန္ တရားေတာ္ စာ-
၂၂၁ ၌ ‘အရိယာဥာဏ္အျမင္ႏွင့္ ျပည့္စံုတဲ့ ေသာတာပန္မွာ ျပည့္စံုၿမဲျဖစ္တဲ့
ဓမၼတာသေဘာဆိုတာ ရွိတယ္။ အဲဒီ ဓမၼတာသေဘာႏွင့္ ငါ့မွာ ျပည့္စံုပါရဲ႕လားလို႔ ဆင္ျခင္
ရမယ္တဲ့။ အဲဒီဓမၼတာက ဘယ္လို ဟာလဲဆိုရင္ အရိယာမွာ သင့္ႏိုင္တဲ့ အာပတ္ ဆိုတာ ရွိတယ္၊
ကုစား ျပဳျပင္လို႔ရတဲ့ အာပတ္ပါပဲ။ ေလာကဝဇၨ မဟုတ္တဲ့ ပဏၰတိၲဝဇၨ အာပတ္ ထဲကပါပဲ။
ဒီအာပတ္ေတြထဲမွာလည္း မသိနားမလည္လို႔ ျဖစ္ေစ၊ စိတ္မပါဘဲ ျဖစ္ေစသင့္တဲ့ အာပတ္ပါပဲ။
လူသာမေဏမ်ားႏွင့္ သံုးညဥ့္ထက္အလြန္ အမိုးအကာတူတဲ့ အေဆာက္အအံု အတြင္းမွာ
ေလ်ာင္းအိပ္ျခင္း၊ တိစီဝရိတ္ အဓိ႒ာန္တင္ထားတဲ့ သကၤန္းႏွင့္ အ႐ုဏ္တက္ခ်ိန္၌
ကင္းကြာေန ျခင္း စသည္ေၾကာင့္ သင့္တဲ့အာပတ္မ်ိဳးပါပဲ။
အဲဒီလို အာပတ္ မေတာ္တဆ သင့္ခဲ့လွ်င္
လ်င္ျမန္စြာ ေဒသနာ ေျပာၾကားၿပီး ကုစားပါတယ္တဲ့။
လ်င္ျမန္ပံု ဥပမာကေတာ့ ကေလး သူငယ္ဟာ လက္ျဖင့္ မီးက်ီးခဲကို ထိမိရင္
ခ်က္ခ်င္း လက္ကိုျပန္
႐ုပ္သိမ္းသလိုပါပဲတဲ့။ လူႀကီးဆိုရင္ ႐ုတ္တရက္ မပူေသးတဲ့ အတြက္ လက္ကို
ျပန္႐ုပ္သိမ္းတာ ဖင့္ေႏွးႏိုင္တယ္။ ကေလးသူငယ္ကေတာ့ အသားကႏုလို႔ ျမန္ျမန္ပူၿပီး
ျမန္ျမန္ ႐ုပ္သိမ္းတယ္၊ အဲဒီလိုပဲ အာပတ္
ကို အျမန္ကုစားတယ္။ ေနာင္လည္း အဲဒီအာပတ္မ်ိဳး မသင့္ရေအာင္ ႐ိုေသစြာ
ေစာင့္ေရွာက္သြားတယ္၊ အဲဒါဟာ ေသာတာပန္ ရဟန္းမွာ ျပည့္စံုၿမဲ ဓမၼတာပါပဲ” ဟု
မိန္႔ဆို ထားေပရာ -
ယခုကာလ၌ကား ေငြ၊ ေၾကး
မ်ားကိုလက္ခံသံုးစြဲၿပီး သိလ်က္ႏွင့္ အာပတ္ကို က်ဴးလြန္ေနၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုပင္
ရဟႏၱာဟု သမုတ္ ေနၾကပါ၏။ ၾကည္ညိဳေနၾကေသာ တပည့္ ဒကာမ်ားကလည္း ေငြကို ႐ုပ္အမွတ္ႏွင့္ကိုင္တာပါ၊
အစြဲမပါဘဲ သံုးေနတာပါဟူ၍ ကိုယ္ ၾကည္ညိဳေနေသာ ပုဂၢိဳလ္ကို ဘက္လိုက္၍ သာသနာဖ်က္စကားမ်ားကို
ေျပာဆို ေနၾကပါ၏။
ဓမၼာစရိယ ဦးေဌးလိႈင္၏ သီဟိုဠ္ေခတ္
စံေတာ္ဝင္အရိယာမ်ား၊ စာ-၅၀၁ ၌ “အထူးမွတ္သား ရန္မွာ အရိယာမဟုတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္အား
အရိယာအျဖစ္ ေျပာဆို ခ်ီးမြမ္းျခင္းသည္လည္း အရိယာ ပုဂၢိဳလ္အား
ကဲ့ရဲ႕စြပ္စြဲသကဲ့သို႔ပင္ အရိယူပဝါဒကံ ထိုက္ေၾကာင္း ယင္း ပါဠိအ႒ကထာတို႔၌
တိုက္႐ိုက္ပင္ ျပဆိုထားေလသည္။ အထူးသတိ ရွိၾကပါကုန္။
နိႏိၵယ ပသံသာယဟိပသံသိယ နိႏၵာယစ သမေကာဝ
ဝိပါ ေကာ (အေကၠာသသုတ္အဖြင့္)
အဘယ္ေၾကာင့္ သေဘာတူ သနည္းဆိုေသာ္ မိမိ
သူတစ္ပါး အယူအက်င့္မွားယြင္းေစႏိုင္ေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း (ယင္းဋီကာ၌)
ထပ္မံဖြင့္ဆိုထားေလသည္။
“ယခုအခါ ရိပ္သာၿပိဳင္၊ ဆရာ ၿပိဳင္၊
တရားၿပိဳင္မ်ား အထူးသတိထားၾကရန္ ျဖစ္ပါသည္။ မိမိ လိုလား၍ ပို၍ေျပာျခင္း၊ မလိုလား၍
ႏွိမ့္ခ်၍ေျပာျခင္း စသည္ျဖင့္ (မ႐ိုးသားေသာစိတ္ျဖင့္) အရိယာတို႔၏ ကိစၥတြင္
တစ္စံုတစ္ရာဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္ေဝဖန္ေျပာဆိုျခင္းမ်ားမွ အထူးေရွာင္ႏိုင္ၾကပါေစကုန္။ သူေတာ္ေကာင္းတို႔၏သေဘာ၊
သိမ္ေမြ႕လွေသာ တရားသေဘာကား သိခက္နက္နဲေပစြ။ ေထရာပဒါန္၌ ေဟာေတာ္မူသည့္အတိုင္း သာသနာ
ေတာ္သည္ လူလိမၼာ လူပညာရွိတို႔အတြက္ အၿမိဳက္ေဆးႀကီး ျဖစ္ေသာ္လည္း ႏႈတ္မေစာင့္ေသာ
လူမိုက္တို႔ အတြက္ကားဝမ္းေလ်ာေဆး(အဆိပ္ တံုး)ပင္ ျဖစ္တတ္ေလသည္”ဟု မိန္႔ဆိုထားပါ၏။
တခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္မ်ား ပ်ံလြန္ေတာ္
မူေသာအခါ ဓာတ္ေတာ္ အလံုးေလးမ်ား၊ မ်က္လံုးေတာ္ ဓာတ္မ်ား၊ ဆံေတာ္ဓာတ္မ်ားပင္
က်သည္ဟု ေျပာၾကၿပီး မိမိတို႔ကိုးကြယ္ေနေသာ ပုဂၢိဳလ္ကို ရဟႏၱာျဖစ္သည္ဟုေျပာ
ဆိုေနၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုလည္း ေတြ႕ရေပရာ ေအာက္ပါ အဆိုအမိန္႔မ်ားႏွင့္ စိစစ္ၾကပါ။
မဟာစည္ ဆရာေတာ္ဘုရား၏ သေလႅခသုတ္တရားေတာ္ႀကီး
စာ-၉၆ ၌ “ရဟႏၱာဓာတ္ေတာ္ဆိုတာ အ႐ိုးေတြပါပဲ၊ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ ဓာတ္ေတာ္ဆိုရင္
ဘုရားဓာတ္ေတာ္မ်ားလို အလံုး အလံုး ကေလးေတြလို႔ ဒီလိုအမ်ားက ထင္ျမင္ယူဆေျပာဆို
ေနၾကတယ္။ အမွန္မွာေတာ့ အဲဒီလို မဟုတ္ပါဘူး။ ဘုရားဓာတ္ေတာ္မ်ားသာ ျမတ္စြာဘုရား၏
အဓိ႒ာန္ခ်က္ ေၾကာင့္ အလံုး အလံုးကေလးေတြ ျဖစ္ၾကတာပါ။ ရဟႏၱာမ်ား၏ ဓာတ္ေတာ္က်ေတာ့ ပကတိအ႐ိုး အတိုင္းပါပဲ။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုသိရသလဲဆိုရင္ ဘုန္းႀကီးတို႔
အိႏိၵယ ႏိုင္ငံ ကာလကတၲားၿမိဳ႕ကို သီးသန္႔ ေလယာဥ္ျဖင့္ သြားၿပီး အရွင္သာရိပုတၲရာ၊
အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္တို႔၏ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ပင့္ေဆာင္စဥ္ အခါတုန္းက ဓာတ္ေတာ္တိုက္ထဲမွာ
အရွင္သာရိပုတၲရာ၊အရွင္ေမာဂၢလာန္တို႔၏ ဓာတ္ေတာ္ေတြကို ထင္ရွား ေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္။ ပကတိ အ႐ိုး
အတိုင္းပါပဲ။ အေရာင္အဆင္းက ျဖဴေဖြးေနတယ္။ ပံုသဏၭာန္က ေတာ့ လက္ဆစ္႐ိုးကေလးေတြ
လက္ဆစ္ကေလးမ်ားအတိုင္းပါပဲ။ အစြန္းႏွစ္ဘက္
အဆစ္ေနရာက ႀကီးၿပီး ခါးလယ္က ေသးေနတယ္။ အဲဒီ ရွင္သာရိပုတၲရာ၊ ရွင္မဟာ
ေမာဂၢလာန္တို႔၏ ဓာတ္ေတာ္မ်ားေတာင္ ပကတိအ႐ိုးအတိုင္းရွိတယ္ ဆိုေတာ့ ဒိျပင္
ရဟႏၱာဓာတ္ေတာ္မ်ားဟာလည္း ပကတိအ႐ိုးအတိုင္းပဲ ရွိလိမ့္မယ္ဆိုတာ သံသယျဖစ္ ဖြယ္
မရွိပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ယခု ျမန္မာျပည္မွာ ႐ိုေသေလးစားအပ္တဲ့ ဆရာေတာ္တစ္ပါးပါး
ပ်ံေတာ္ မူလို႔ မီးသၿဂႋဳဟ္တဲ့အခါမွာ ေက်ာက္ ခဲလံုးကေလးမ်ားလို ဓာတ္ေတာ္မ်ား
က်တယ္ဆိုတာကို ခ်င့္ၿပီးယံု ၾကဖို႔ပါပဲ”
စာ - ၁၇၈။ “အဲဒီ ျမတ္စြာ
ဘုရားဓာတ္ေတာ္မ်ားဟာ အႀကီးစား၊ အလတ္စား၊ အငယ္စား သံုးမ်ိဳး ရွိတယ္။
မဟႏၱာမုဂၢေတၲာဝ - ဓာတ္ ေတာ္အႀကီးစားေတြက
ပဲေနာက္ လံုးပမာဏ ရွိၾကတယ္။ မဇၩိမဘိႏၷ တ႑ဳလ-အလတ္စားေတြက ဆန္ က်ိဳးပမာဏ ရွိၾကတယ္။
ခုဒၵကာ သာသပမတၲ - အငယ္စားေတြက မုန္ညင္းေစ့ပမာဏရွိၾကတယ္တဲ့။ ဒါ
ဘုရားဓာတ္ေတာ္မ်ားရဲ႕ပမာဏပဲ။ အေသြးအေရာင္ အဆင္းကေတာ့ မဟႏၱာသုဝဏၰဝဏၰာ-ဓာတ္ေတာ္ အႀကီးေတြက
ေရႊအဆင္း ရွိၾကတယ္။မဇိၩမာဗကုလဝဏၰာ- အလတ္စားေတြက ခေရေစ့အဆင္း ရွိၾကတယ္ တဲ့။ နီၾကင္ၾကင္အေရာင္ ရွိမွာေပါ့။
ခုဒၵကာမုတၲ ဝဏၰာ -အငယ္စားေတြက ပုလဲ အဆင္းေရာင္ ရွိၾကတယ္ တဲ့။ ျဖဴျဖဴကေလးေတြ
ျဖစ္မွာေပါ့။ ဒါက ဘုရားဓာတ္ေတာ္မ်ားရဲ႕ အေသြးအေရာင္ အဆင္းပဲ။ အဲဒီပမာဏ အေသြးအေရာင္
အဆင္းမ်ားႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ၿပီး ဘုရား ဓာတ္ေတာ္အစစ္ ဟုတ္,မဟုတ္ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ပါတယ္။
ရဟႏၱာ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကေတာ့ အ႐ိုးအတိုင္းပဲ
ျဖစ္သင့္တဲ့ အေၾကာင္း ပထမပိုင္းတုန္းက ပူတိဂတၲတိႆမေထရ္၏ဝတၳဳ (စာ-၁၀၁)မွာ
ေျပာခဲ့ၿပီးပါၿပီ။
ယခု ကမၻာေအးေစတီမွာ ကိုးကြယ္ထားတဲ့အရွင္သာရိပုတၲရာ၊
အရွင္ေမာဂၢလာန္တို႔၏ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ဖူးေျမာ္ၾကည့္႐ႈၿပီးေတာ့ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ပါတယ္။
အဲဒီဓာတ္ေတာ္ႏွစ္ဆူဟာ ဟိုတုန္းက
ကာလကတၲား မဟာေဗာဓိေက်ာင္း ဓာတ္ေတာ္တိုက္ထဲက အ႐ိုးဓာတ္ေတာ္ေတြထဲမွ ေပးလိုက္တဲ့
ဓာတ္ေတာ္အေသး အငယ္ေလး ႏွစ္ဆူျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ဓာတ္ေတာ္တိုက္ထဲမွာ
လက္ေခ်ာင္း႐ိုးအတိုင္း ပကတိ အ႐ိုးအတိုင္း အ႐ိုးဓာတ္ေတာ္ႀကီး ေတြလည္း
ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရဟႏၱာ ဓာတ္ေတာ္ကေတာ့ ပကတိအ႐ိုး အတိုင္းသာ
ျဖစ္သင့္တယ္လို႔ ဘုန္းႀကီး သေဘာက်ေနပါတယ္”ဟု မိန္႔ဆိုထားပါ၏။
ဓမၼာစရိယ ဦးေဌးလိႈင္၏ ‘သီဟိုဠ္ေခတ္
စံေတာ္ဝင္အရိယာမ်ား’စာအုပ္၌ အရွင္မဟာေမာဂၢလိ ပုတၲတိႆရဟႏၱာအရွင္ျမတ္ႀကီး
၏ဓာတ္ေတာ္ႏွင့္ ဓာတ္ေတာ္ႀကဳပ္ တို႔ကို ပံုႏွင့္တကြေဖာ္ျပထားေပရာ အလံုးေလးေတြ
မဟုတ္ဘဲ အ႐ိုးမ်ား အတိုင္းသာ ေတြ႕ရပါ၏။
တည္ေတာ ဆရာေတာ္ဘုရား ၏ ယေန႔
ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမး အေျဖမ်ားအမွတ္စဥ္-၂၊ စာ-၁၀၂ ၌ “ဘုရားရွင္ ခႏၶပရိနိဗၺာန္ စံဝင္
ၿပီး ခႏၶာကိုယ္ကို မီးသၿဂႋဳဟ္လိုက္ေတာ့ ပကတိ လူသားမ်ားလို အ႐ိုးအတိုင္း မက်ဘူး၊
အ႐ိုးအသားမ်ားဟာ အဓိ႒ာန္ခ်က္အတိုင္း အစိတ္စိတ္ျဖစ္ၿပီးက်တယ္။ ရဟႏၱာမ်ားမွာေတာ
ဘယ္လိုဓာတ္ေတာ္ က်မလဲ၊ဒါဟာ ေမးသင့္တဲ့ ျပႆနာေပါ့။
ဘုရားရွင္မ်ားဟာ အဓိ႒ာန္ ေတာ္မူသည့္အတိုင္း
ဓာတ္ေတာ္ အစိတ္စိတ္ျဖစ္ၿပီးက်တယ္။ ရဟႏၱာမ်ားမွာလည္း အဓိ႒ာန္ေတာ္မူခဲ့လွ်င္
ဘုရားကဲ့သို႔ပင္ ဓာတ္ေတာ္ အစိတ္စိတ္က်သင့္တာပါပဲ။
အရွင္အာနႏၵာဝတၳဳကို ၾကည့္ေလ။ အဓိ႒ာန္ေတာ္မူခဲ့ေသာ အဓိ႒ာန္ခ်က္အတိုင္း
ခႏၶာႏွစ္ခုကၿပီး က်ခဲ့တယ္ မဟုတ္လား။ ဒါေၾကာင့္ ဆဠာဘိညရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ဟာ ပရိနိဗၺာန္
စံဝင္ခါနီး အဓိ႒ာန္ေတာ္မူခဲ့လွ်င္ ဓာတ္ေတာ္
အစိတ္စိတ္က်မယ္လို႔ ေျဖဆိုရမယ္။
အကယ္လို႔ အဓိ႒ာန္ခ်က္မရွိခဲ့လွ်င္
ပကတိအ႐ိုးသာ က်မယ္။ အစိတ္စိတ္ျဖစ္ၿပီး
က်မွာ မဟုတ္ဘူး။မ်ားေသာအားျဖင့္ ရဟႏၱာဟာ ဗုဒၶဘုရားရွင္လို သာသနာေတာ္
တည္ေထာင္ခဲ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ မဟုတ္ဘူး။ ဘုရားရွင္ရဲ႕သာသနာအရိပ္ ေအာက္မွာ တာဝန္
နည္းပါးစြာ ကြ်တ္တမ္းဝင္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္မို႔ ေဝေနယ် သတၲဝါမ်ားကို ငဲ့ဖို႔ မရွိဘူး။
ငါ၏ခႏၶာဟာ ဓာတ္ေတာ္အစိတ္စိတ္ ျဖစ္ၿပီး ငါ့ရဲ႕ေဝေနယ်မ်ား ကိုးကြယ္ရာျဖစ္ပါေစလို႔
က်န္ေဝေနယ်မ်ား အတြက္ အဓိ႒ာန္ဖို႔ မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ ပရိနိဗၺာန္ စံလြန္ၿပီးတဲ့ေနာက္
မီးသၿဂႋဳဟ္ၿပီးလွ်င္ ဓာတ္ေတာ္အစိတ္စိတ္မက်ပါဘူး၊ အ႐ိုးသာက်ပါတယ္”
စာ - ၁၀၃။ “လူ႐ိုး,သား႐ိုး၊ အ႐ိုးေဟာတဲ့
ပါဠိပုဒ္ဟာ ဓာတု ဆိုတဲ့ ပုဒ္ႏွင့္ အ႒ိ ဆိုတဲ့ ပုဒ္ႏွစ္ ပုဒ္ ရွိေၾကာင္းကို
အဘိဓာန္ဂါထာ နံပါတ္ -၂၇၈မွာ ‘ပဏၰေက အ႒ိ ဓာတြိတီၳ’လို႔ ျပဆိုထားတယ္။ ဒါေၾကာင့္
ဓာတုဓာတ္ေတာ္ဆိုတာ အမွန္တကယ္ေတာ့
အ႐ိုးပါပဲ။
အ႐ိုးရွိတဲ့ သတၲဝါ မွန္လွ်င္
ဘယ္ပုဂၢိဳလ္ပင္ျဖစ္ေစ ကြယ္လြန္ ၿပီးေနာက္ အ႐ိုးက်န္မွာခ်ည္းပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဓာတ္ေတာ္က်တယ္ဆိုတာ
အ႐ိုးက်ျခင္းကို ဆိုလိုပါတယ္။ ခု လူမ်ားထင္ေနၾကတာက ဓာတ္ေတာ္ဆိုတာ ဘုရားရွင္ရဲ႕
ဓာတ္ေတာ္လို အစိတ္စိတ္အလံုး ေတြလို႔ ထင္ေနၾကတာကိုး။ရဟႏၱာရဲ႕ ဓာတ္ေတာ္ဟာ
ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဓာတ္ေတာ္လို အလံုး အလံုး မဟုတ္ပါဘူး။ ႐ိုး႐ိုးလူအ႐ိုးအတိုင္းပါပဲ။
ေအးေလ အရွင္အာနႏၵာလို ပရိနိဗၺာန္စံခါနီး အဓိ႒ာန္ျပဳခဲ့လွ်င္ အစိတ္စိတ္အလံုးေလးေတြ
ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
မ်ားစြာေသာ ရဟႏၱာအရွင္ ျမတ္တို႔ကေတာ့
ငါ့ခႏၶာဓာတ္ေတာ္ အစိတ္စိတ္ျဖစ္ပါေစလို႔ အဓိ႒ာန္ ျခင္း မရွိၾကပါဘူး။ အဓိ႒ာန္ျခင္း
မရွိတဲ့အတြက္ မီးပူေဇာ္ေတာ့ ပကတိအ႐ိုးသာ က်ပါတယ္။ အမ်ားထင္သလို ဓာတ္ေတာ္ အစိတ္စိတ္
မက်ပါဘူး}}
စာ - ၁၁၂။ “အမွန္ကေတာ့ ဓာတု-ဓာတ္ဆိုတာ(အ႐ိုး)လို႔
ဆိုလိုရင္း ျဖစ္တယ္ကြယ့္။ ဒါေၾကာင့္ အဓိ႒ာန္ခ်က္ေၾကာင့္ အ႐ိုးေတြ ေၾကမြၿပီး အလံုး
အလံုး အစိတ္ အစိတ္ ျဖစ္လာသည္ကို ျဖစ္ေစ၊
အလံုးအလံုး မျဖစ္ဘဲ ပကတိအ႐ိုး အတိုင္းက်သည္ပင္ ျဖစ္ေစ ဓာတု ဆိုတဲ့ ပုဒ္က
အ႐ိုးကို ေဟာတဲ့ အတြက္ ‘ဓာတ္က်တယ္’ လို႔ပင္ ေခၚဆိုႏိုင္ပါတယ္။”
“သည္လိုဆို ပုထုဇဥ္ ကြယ္လြန္ လွ်င္လည္း
အ႐ိုး က်တယ္၊ ရဟႏၱာ ပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံေတာ္မူေတာ့လည္း အ႐ိုးပဲ က်တယ္၊ အ႐ိုးက်တာခ်င္း
အတူတူမို႔ ပုထုဇဥ္ႏွင့္ ရဟႏၱာ ဘယ္လိုခြဲျခားၿပီး သိႏိုင္မွာလဲ ဘုရား”
“ေအးကြယ္၊ ႐ုတ္တရက္ေတာ့ မသိႏိုင္ဘူး၊
သို႔ေသာ္လည္း သိႏိုင္တဲ့ နည္း ရွိပါ ေသးတယ္”
“ဘယ္လိုနည္းလဲ ဘုရား၊ အမိန္႔ရွိပါဦး”
“သုတၲနိပါတ္အ႒ကထာ၊ (ပ) အာမဂႏၶသုတ္အဖြင့္
၃၈၃-မွာ ေယဟိဥႆႏၷကိေလသာသတၲာ၊
ေတအတိဒုဂၢႏၶာေဟာတိ၊ နိကိၠေလသာနံ မတသရီရမိၸ ဒုဂၢႏံၶ နေဟာတိလို႔ ဖြင့္ျပထားတယ္။
အဓိပၸာယ္ကေတာ့ ‘အၾကင္ပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ ကိေလသာ အလြန္ထူေျပာတယ္ ဆိုလွ်င္
ထိုပုဂၢိဳလ္ေတြဟာ အလြန္အနံ႔ ဆိုးသတဲ့ကြယ္။ ကိေလသာ ကင္းတဲ့ ရဟႏၱာမ်ားက်ေတာ့
ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ၿပီးတဲ့ ခႏၶာကိုယ္ေသာ္လည္း မေကာင္းတဲ့ အပုပ္နံ႕မထြက္ဘူးတဲ့ကြယ္။
သည္စကားရပ္ဟာ ကြယ္လြန္ ၿပီးတဲ့
ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ နံျခင္း မနံျခင္းကို ေထာက္ၿပီး ပုထုဇဥ္ ရဟႏၱာ
ခြဲျခားၾကျခင္း ျဖစ္တယ္။ သို႔ေသာ္ ခႏၶာကိုယ္ မနံတိုင္းလည္း ရဟႏၱာလို႔
မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေသးဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာ
ေရွးဆုေတာင္းေကာင္းလို႔ ပုထုဇဥ္ဘဝႏွင့္ ခႏၶာကိုယ္ဟာ မနံဘဲ ေမႊးေနတယ္။ ၿပီးေတာ့ သီလ
ျပည့္ဝတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ားဟာလည္း သီလတန္ခိုးေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္က အပုပ္နံ႔မထြက္ဘဲ
အေမႊးနံ႔ထြက္ေန ေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္က မပုပ္မသိုးတိုင္းလည္း ရဟႏၱာလို႔ ဧကန္
မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ေသးဘူး။
ေလာကမွာ အေအးဓာတ္ စိမ္ထားလို႔
မပုပ္ျခင္း၊ ေဆးထိုးထားလို႔ မပုပ္ျခင္း၊ မံမီေဆးမ်ား လိမ္းက်ံထားလို႔
မပုပ္ျခင္းဆိုတာေတြလည္း ရွိေနတယ္ မဟုတ္လား။
ဒါေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္ မပုပ္႐ံု မွ်ႏွင့္
ရဟႏၱာလို႔ ဧကန္မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ဘူး။ ရဟႏၱာရယ္လို႔ အေတာ္ အတန္ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္တာကေတာ့
ခႏၶာကိုယ္ကို မီးသၿဂႋဳဟ္ၿပီးသည့္ေနာက္ က်န္ရစ္တဲ့ အ႐ိုးစုဓာတ္ကို
အကဲခတ္ၾကည့္ဖို႔ပဲကြယ့္”
“ဘယ္လိုမ်ား အကဲခတ္ ၾကည့္ရမွာလဲ ဘုရား”
“အကဲခတ္ရမွာက ဗာကုလသုတ္အဖြင့္အတိုင္းေပါ့ကြယ္၊က်န္ရစ္တဲ့
အ႐ိုးဓာတ္ဟာ အညစ္အေၾကး မတင္ျဖဴျဖဴစင္စင္သန္႔သန္႔ရွင္းရွင္း၊ ႏွစ္သက္ဖြယ္
ၾကည္ညိဳဖြယ္အသြင္ ကိုေဆာင္လွ်င္ ရဟႏၱာေသာ္လည္းေကာင္း၊သီလဝႏၱပုဂၢိဳလ္ေသာ္လည္းေကာင္း
ျဖစ္ရမယ္လို႔ ယံုၾကည္သင့္တာေပါ့၊ အကယ္၍ က်န္ရစ္တဲ့ အ႐ိုးဓာတ္ဟာ မည္းညစ္ညစ္
ညႇီေဟာက္ေဟာက္ မသန္႔မစင္ ႏွစ္သက္ဖြယ္မရွိ ၾကည္ညိဳဖြယ္မရွိ ျဖစ္ခဲ့လွ်င္
ကိေလသာမကုန္ေသးေသာပုဂၢိဳလ္လို႔ ယံုၾကည္သင့္တယ္ကြယ့္”ဟု မိန္႔ဆိုထားပါသည္။
အထက္ပါအဆိုအမိန္႔မ်ားကို ၾကည့္လွ်င္
ရဟႏၱာဟု ဧကန္ ဆံုးျဖတ္ရန္ မည္မွ်ခက္ခဲေၾကာင္း သိႏိုင္ေလာက္ပါ၏။
ဤမွ်ခက္ခဲေသာ အရိယာတို႔ ၏ ကိစၥ၌ ဘာမွ
မသိဘဲ မိမိတို႔ ၾကည္ညိဳေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားကို ဂုဏ္ တင္လို၍ အရိယာ ရဟႏၱာျဖစ္သည္ဟု
ေျပာဆိုေနၾကလွ်င္ကား-
သာသနဓဇဓမၼာစရိယ ဝိနယ ပါရဂူ လယ္တီေကလာသ၏
ရဟႏၱာ စစ္တမ္း၊ စာ-၄၇၌ “ဥပရိပဏၰာသ အ႒ကထာႀကီး၌လည္း ယာဝတံ လဒႎၶနပၸဇဟႏိၱ၊ သေဂၢါပိ
မေဂၢါပိ ဝါရိေတာေယဝ (မ၊ဌ၊၄။၂၆)။ ေယ၊ အၾကင္ လူမိုက္တို႔သည္။ ယာဝ၊ အၾကင္မွ်ေလာက္
ကာလပတ္လံုး။ တံလဒႎၶ၊ ထိုပုထုဇဥ္ကို ရဟႏၱာဟု ယူဆမိေသာ မိစၲာ အယူကို၊ နပၸဇဟႏိၱ၊
မစြန္႔လႊတ္ၾကကုန္။ တာဝ၊ ထိုမွ်ေလာက္ေသာ ကာလ ပတ္လံုး၊ ေတသံ၊ ထိုလူမိုက္အား။
သေဂၢါပိ၊ နတ္ရြာသုဂတိကို လည္းေကာင္း၊ မေဂၢါပိ၊ မဂ္ကို လည္းေကာင္း၊ ဝါရိေတာေယဝ၊
တားျမစ္အပ္သည္သာလွ်င္တည္း” ဟူ၍လည္းေကာင္း၊
ဥပရိပဏၰာသ ဋီကာႀကီး၌လည္း “နိႏိၵေယ
ပုထုဇၨနဘာေဝဌိတံ ပသံသံအရိယဘာဝံ
အာေရာေပတြာ မိစၦာလဒႎၶ အဘိနိဝိႆ ပဂၢယွ ေဝါဟရဏေတာ သေဂၢါပိ မေဂၢါပိ
ဝါရိေတာေယဝ(မ၊ ဋီ၊ ၃၊ ၂၄၂) နိႏိၵေယ၊ ကဲ့ရဲ႕ထိုက္ေသာ။ ပုထုဇၨန ဘာေဝ၊
ပုထုဇဥ္၏အျဖစ္၌၊ ဌိတံ၊ တည္ေသာသူကို၊ ပသံသံ၊ ခ်ီးမြမ္း ထိုက္ေသာ၊ အရိယဘာဝံ၊ အရိယာ
အျဖစ္သို႔၊ အာေရာေပတြာ၊ တင္၍၊ တံမိစၦာလဒႎၶ၊ ထိုမွားယြင္းေသာ မိစၦာအယူကို၊
အဘိနိဝိႆ၊ သက္ဝင္ႏွလံုးသြင္း၍၊ ပဂၢယွ၊ ခ်ီးေျမႇာက္၍၊
ေဝါဟရဏေတာ၊ ေျပာဆိုျခင္းေၾကာင့္၊ သေဂၢါပိ၊ နတ္ရြာ သုဂတိကိုလည္းေကာင္း၊ မေဂၢါပိ၊
မဂ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ဝါရိေတာေယဝ၊ တားျမစ္အပ္သည္ သာလွ်င္တည္း”ဟူ၍ ပါရွိေပရာ
ဝစီကံမႈကို ဆင္ျခင္၍ ျပဳသင့္ပါေၾကာင္း တင္ျပအပ္ပါသည္။
အရွင္အဂၢသာရ
(ဗုဒၶသာသနာ့ဝန္ေဆာင္)
No comments:
Post a Comment